Annons
Annons

8 steg till ökad fertilitet

Aktuellt 27 Okt

Oavsett om du vill ha barn nu eller i framtiden kan du själv öka dina chanser att bli gravid när den dagen kommer, genom livsstilsval som gynnar kvaliteten på dina ägg. Här kommer fertilitetsspecialisten Emma Cannons bästa tips. 

  1. Ät smart
    Bra kostvanor är jätteviktigt om du vill bli gravid. Se till att få i dig ett brett spektrum av näringsämnen och ät mat från alla näringsgrupper – undvik lightprodukter eftersom kroppen behöver nyttiga fetter. Fett av bra kvalitet hittar du i exempelvis avokado, nötter och fet fisk (tänk dock på innehållet av eventuella toxiner i lite större fiskar, makrill och sardiner är säkra val). Ät grönsaker, fullkorn och baljväxter i en bra variation. ”Järn och folsyra är viktigt att få i sig – om du gillar kött så välj det av god kvalitet och ät en liten portion om dagen för att boosta ditt järnförråd. Om du är osäker på om du får i dig tillräckligt med folsyra bör du ta tillskott. Medelhavsinspirerad kost, nötter och kallpressade oljor samt fullfeta mejeriprodukter är också bra.”
  2. Slappna av
    Det här är ett råd som inte alltid är helt lätt att ta till sig, särskilt inte om man försökt bli gravid ett tag. Men även om du känner dig stressad över situationen överlag, så försök att göra avslappnings-
    övningar och meditera gärna med jämna mellanrum. Stress kan ha negativ effekt på ägglossningen. Att se hela processen med att bli gravid som ”ett projekt” kan också lätt leda till ångest och oro – det handlar inte om att planera ett bröllop eller bygga ett hus, utan här pratar vi om något du inte kan påverka själv fullt ut och som du inte kan planera in i minsta detalj. Yoga och långa promenader funkar för en del, medan mindfulness, t’ai chi eller qi gong kan vara bra verktyg för andra för att motverka stress.
  3. Inga ovanor
    Det är självklart för många men inte alla har samma attityd kring rökning vid en graviditet. Om vi bortser från påverkan på fostret, så minskar också rökningen även chanserna att bli gravid. I omkring 13 procent av alla fall av infertilitet så är rökning den bakomliggande orsaken. Även högre doser koffein och alkohol har kopplats till minskad fertilitet (dock kan ett uteslutande av koffein och alkohol utgöra en extra stress på dem som försökt bli gravida länge, och därmed blir det kontraproduktivt att avstå helt i vissa fall). Drick med måtta – du behöver inte vara superstrikt om du inte planerar för en graviditet just nu.
  4.  Hormonbalans med rätt kost
    ”Linfrön är det livsmedel som naturligt innehåller mest lignaner, en grupp fytokemikalier som kan påverka östrogennivåerna i kroppen. Även sojaprodukter har denna effekt, om än inte lika tydlig som linfrön. Om du vill gynna hormonbalansen så se gärna till att få i dig kallpressad olja, till exempel gjord av hampafrön, men som så mycket annat handlar det också här om att inte överdosera utan att äta med måtta. Använd linfrön i müsli eller strö dem över gröten några gånger i veckan, och variera gärna med chia- och sesamfrön.”
  5. Var inte rädd för nålar
    ”’Testa akupunktur’ är mitt standardsvar när det kommer till allt som har med ökad fertilitet att göra! Det är en beprövad metod som funnits mycket längre än den västerländska medicinen, och som traditionellt har använts för att få kvinnor att slappna av och öka chanserna för en graviditet. Vid akupunktur frigörs endorfiner som hjälper dig att känna dig trygg och harmonisk, vilket kan ha större positiv påverkan än vad många kanske tror.”
  6.  Boosta med rätt tillskott
    ”Om du försöker bli gravid är det bra att börja med en multivitamin för kvinnor i fertil ålder som innehåller folsyra. Om du tror att du kan riskera brist på D-vitamin bör du ta tillskott även av detta.” Om du inte äter särskilt mycket fet fisk bör du se till att få i dig omega-3 på annat sätt, via kapslar eller andra källor. Generellt bör du vara lite försiktig med olika preparat. Q10 finns ganska mycket studier på och det kan hjälpa äldre kvinnor att stå emot skador på DNA-molekylerna från fria radikaler.”
  7. Träna lagom
    Träning är generellt bra för både hälsan och fertiliteten, men vissa träningsformer bör du antingen ägna dig åt hyfsat sällan eller skippa helt om du vill bli gravid, menar Emma Cannon. ”Riktigt hård HIT, bootcamps, extremt uthållighetskrävande träning som triathlon och bikramyoga bör man vara försiktig med, eftersom det tömmer energidepåerna och därför kan göra att du får svårt att fylla på med all nödvändig energi som en graviditet kräver snabbt igen.” Givetvis är det olika mellan individer och mycket beror på vad du är van att göra sedan innan, men i undersökningar som gjorts på kvinnor som genomgått IVF-behandlingar har man sett att mer än tre timmars konditionsträning per dag minskar chanserna att bli med barn. Håll dig dock gärna aktiv med rörelse som ökar blodcirkulationen och minskar stressnivåerna. ”Fortsätt gärna springa om du är en van löpare, men överträna inte”, säger Cannon.
  8. Ett sunt BMI
    Varken undervikt eller övervikt är bra för fertiliteten, och är du något av det åt det extrema hållet är chanserna ganska små för att du har en regelbunden ägglossning så att du kan bli gravid. ”Kroppen använder fettreserver för att omvandla manligt könshormon till östrogen, så att ha för lite kroppsfett är inte bra för hormonbalansen. Om du å andra sidan är överviktig så löper du högre risk att utveckla insulinresistens, vilket kan leda till en överproduktion av hormonet leptin och störa ägglossningen.”

AV: Charlotte Haigh och Emma Samuelsson

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.