Annons
Annons

Få en godare morgon med Kristin Kaspersen

Aktuellt 23 Sep

Här inspirerar Kristin Kaspersen dig till att få en bättre start på dagen och öka förutsättningarna för att du ska få ut så mycket som möjligt av allt du har framför dig det närmaste dygnet.

Allt har en tendens att hänga ihop. Hur vi sover påverkar vår vakna tid och tvärtom. De tankar vi väljer påverkar både vårt mentala och fysiska välmående. Det är inte raketforskning direkt, men likväl har många av oss väldigt svårt att få den här enkla ekvationen att gå ihop i vardagen. Dåliga sömnrutiner och sömnproblem i allmänhet är något som majoriteten av befolkningen lider av till och från och det kan få stora konsekvenser för det dagliga livet. Generellt presterar vi sämre, får mindre tålamod, går upp i vikt och blir ofokuserade om vi sover för lite eller för dåligt. Men som med så mycket annat är sömn väldigt individuellt. För vissa kan en bra lösning vara att sova 20 minuter på eftermiddagen för att ersätta två timmars förlorad nattsömn, och det utan att det blir svårare att gå och lägga sig på kvällen sen. Viktigast är att vi ser att det är vårt eget ansvar att ge oss en chans till återhämtning och att vi går och lägger oss i tid så att vi får tillräckligt med sömn.

”Min yngsta son och jag brukar prata om sådant som har hänt under dagen varje kväll innan vi somnar”, skriver Kristin Kaspersen i sin nya bok Good Morning, och ungefär så brukar det se ut hemma hos oss också. Bra kvällar vill säga. Sådana som börjat med en lugn morgon, följt av en bra dag med stunder av återhämtning mellan skratten och allt det viktiga som måste göras. Men blir det bara bra eller dåligt av sig självt, eller går det att påverka processen? För Kristin Kaspersen är svaret glasklart ja och det är också därför som hon har skrivit boken – en bok som många garanterat kommer att ha nytta av.

– Eftersom jag själv har haft nytta av det jag skrivit under det här året, så tror och hoppas jag det. När en förändring gör en så väsentlig skillnad är det kul att kunna dela med sig av sina erfarenheter och få möjlighet att inspirera andra, säger Kristin.

INSPIRATION ÄR EN stor del av Kristins vardag idag, både privat och i arbetslivet. Hon har kommit en lång väg från de första stapplande stegen inom showbusiness som barnskådis, via assistentjobb på TV till väderpresentatör och sedermera firad programledare inom samma media. 2013 gav hon ut sin första bok om träning och hälsa, Stark i kropp och själ, och sedan dess har hon ägnat allt mer av sin tid åt just dessa ämnen, både som författare, föreläsare och ledare på träningsresor med Springtime. ”Den gemensamma nämnaren i alla mina projekt är att jag vill hitta bra, enkla lösningar i vardagen och tänka på hälsan i sin helhet. Jag vill lägga energi på rätt saker. Jag älskar att inspireras och att inspirera”, skriver hon på sin hemsida, något som är nog så talande.

Kristin har alltid varit kreativ, pratglad och aktiv. Hyperaktiv, skulle det visa sig, och för några år sedan fick hon diagnosen adhd, en diagnos som gjort att hon lärt sig förstå sig själv mycket bättre, menar hon. När Kristin stöter på problem drivs hon av att alltid hitta en lösning och när hon insåg att hennes bekymmer med dåliga morgonrutiner och morgontrötthet började bli för stora bestämde hon sig för att göra en förändring.

VILJAN TILL FÖRÄNDRING börjar som de flesta vet ofta med att något uppenbarligen inte fungerar. Ibland kan det kännas svårt att veta var man ska börja, men varje steg att vilja förändra till det bättre, litet som stort, gör att man är på väg. När det gäller kvälls-, sov- och morgonrutiner är det bara du själv som måste lista ut vad som behövs för att du ska bädda för en så bra dag som möjligt, och även om det låter enkelt kan det vara nog så klurigt att faktiskt komma in i en vana där du följer de där rutinerna.

Boken Good Morning – Skön start ger energi för dagen – är ett resultat av Kristins resa till förändrade morgonrutiner. Hon har alltid varit morgontrött, i perioder extremt morgontrött, berättar hon, och efter att ha blivit sjukskriven för utmattningssyndrom för andra gången insåg hon att något måste göras. Hon ville bli bättre på att planera, på att lägga sig tidigare och att få en bättre start på dagen för att göra resten av dagen bättre.

– Är man en hyperaktiv person som jag är så är det lättare att hamna i utmattningsfaser igen, helt enkelt på grund av att hjärnan vill mycket mer än vad kroppen orkar. Jag tar nog på mig lite för mycket och känner inte alltid av kroppens gränser. Jag blev nyfiken på mekanismerna bakom detta och har fått en förklaring till det nu. Många hyperaktiva hamnar ju i trötthetsperioder, men för mig handlar det om att jag vill förstå mig själv och min kropp. Oavsett om jag har medgång eller motgång blir jag nyfiken på varför det blev som det blev. Min pappa är sjukgymnast och manuell terapeut och har jobbat med hälsa i alla år och jag tror det är därifrån mitt intresse kommer, att förstå musklerna, förstå fascian och hur allt hänger ihop. Jag tycker det är spännande på samma sätt som andra gillar att meka med bilar eller programmera datorer (skratt). Det är fascinerande, framför allt det faktum att vi faktiskt kan ta ett stort ansvar själva för hur vi faktiskt mår. Det är klart att det kan vara jobbigt i livet på grund av sådant vi inte kan påverka, men i grunden är mycket upp till oss själva. Det är denna nyfikenhet om hur kroppen fungerar som gör att jag faktiskt skriver böcker, snarare än att det skulle bero på att jag mår dåligt. Och även om jag var sjukskriven på grund av utmattning under just den här perioden var det inte avgörande för att jag skulle skriva boken. Det var bara en perfekt tid för att ge mig själv utrymme för en ordentlig förändring.

Och som fallet är med alla förändringar är det styrkan i att välja att tänka på ett nytt sätt som var den stora utmaningen i början, menar Kristin.

– Det är klart att det är svårt att bryta invanda mönster. Jag är 47 år och har alltid stigit upp på morgnarna på ett speciellt sätt och nu skulle jag förändra det genom att gå upp en timme tidigare varje morgon, vilket kändes som ett straff, säger hon med ett skratt och fortsätter:

– Men det är då det gäller att vara extremt envis i sin rutin och faktiskt bestämma sig för att göra det, även om det är jobbigt. Och stå fast vid det; ”ja, det är jobbigt, men jag ska göra det ändå”. Det är ju en del att jobba med fram till dess att man lyckats bryta de gamla rutinerna, men om du vet att det i slutänden
gör dig gott så känns det enklare, anser jag.

FÅ SAKER KAN vara mer tillfredsställande i vardagen än att få vakna i lugn och ro, ta en kopp nybryggt kaffe och kanske titta på morgonnyheterna. Att kanske kunna hinna med att meditera en liten stund, ta en promenad eller göra några yogapositioner. Och faktum är att det här inte kräver att du går upp mitt i natten för att hinna med allt, menar Kristin; en halvtimme extra är allt som krävs. En halvtimme är ju så gott som ingenting i det långa loppet och dessutom ett extremt billigt pris att betala för att resten av dagen ska kunna levas i någon form av drömtillvaro. Kanske upptäcker du efter ett tag att det blir ännu bättre om du förlänger den där halvtimmen till en hel timme. Bra vanor börjar dock sällan med att du gör våld på dig själv, så bättre att gå ut lite försiktigt. ”Oavsett vad du vaknar till så är det en brytpunkt mellan sömn och dröm till att vara vaken och en verklighet”, skriver Kristin i boken och menar att om den här brytpunkten, eller övergången, är jobbig så hanterar hon det genom olika sätt att tänka – att välja ”rätt” tankar – och just valet av tankar är ett genomgående tema i boken.

– Om du har en negativ tanke, ställ dig då frågan hur du känner dig i denna tanke. Det påverkar ju varken kroppen eller hjärnan speciellt bra. Vad kan jag då välja för tanke istället, som gör att det känns lättare? Jag började träna på små bagateller i vardagen, som när man kommer för sent till bussen och blir förbannad. Vad kan jag tänka på som positivt då istället för att bejaka den här ilskan? Efterhand har jag lärt mig att tänka positivt mer automatiskt, även när det gäller större grejer. Vetskapen om att det alltid finns en annan, mer positiv tanke, är viktig, för du har alltid ett val: antingen kan du gå omkring och vara jävligt negativ eller så kan du slå bort den tanken till förmån för en mer positiv tanke, säger Kristin.

DET POSITIVA SAMBANDET mellan fysisk aktivitet och sömn är väldokumenterat och något som Kristin också vurmar för. Framför allt vill hon poängtera vikten av att väcka upp kroppen fysiskt under de där viktiga morgonstunderna.

– Det gäller att hitta sitt eget sätt, sin egen rutin, men att väcka kroppen på något sätt är ju bevisat bra. All statistik visar att rörelse bara gör gott för hjärnan, och om man sträcker ut kroppen så mår fascian bra, vilket gör att du får ett bättre fungerande nervsystem och därmed bättre förutsättningar för resten av dagen. Det har en både fysisk och mental förklaring. Jag är inte jätteyogisk av mig, jag är alldeles för hyperaktiv för det, så yoga är en jätteutmaning för mig även om jag vet att jag behöver det. Men jag försöker att inte se det som yoga, utan som att jag bara stretchar lite och så dricker jag kaffe och kollar Nyhetsmorgon under tiden. För vissa funkar det att ligga och stretcha och svara på mail på morgonen, för att slippa bli stressad sen. Men man ger kroppen någonting samtidigt som man släpper på stressen.

Kristins livslånga intresse för träning har på senare år även blivit hennes jobb och i Good Morning finns utöver tips på näringsrika frukostar och konkreta tips för hur man lär sig välja rätt tankar naturligtvis även fiffiga träningstips för arla stunder. Men hur ser då Kristins träningsrutiner ut annars?

– Häromveckan gick jag en utbildning i Soma Move och är nu färdig Soma-instruktör, något jag tycker är sjukt roligt. Jag har ju gått instruktörskurser tidigare, men det här är nog första gången jag känner att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att hålla i klasser också. Soma Move känns så otroligt ärlig utifrån min personlighet. Den är ärlig mot kroppen oavsett vem du är, men flödet och den aktiva delen passar mig perfekt. Annars brukar jag väcka kroppen på morgonen med stretch eller en promenad och sen har jag kommit igång med löpningen igen. Jag springer i snitt tre gånger i veckan, ofta fartlek, vilket jag tycker är skitkul. Styrka och rörelse har jag rätt bra, men det är roligt när man känner att man hänger med även konditions-
mässigt. Jag har kört mycket yoga, styrka och Soma Move, men vet att jag älskar löpningen när konditionen är tillbaka, så då får jag väl plåga mig lite då. Det är inte alltid skitkul att gå till jobbet, men du gör det ändå och samma inställning har jag till träning – man gör det för att man mår bättre sen.

GOOD MORNING ÄR inte en bok att sträckläsa, utan snarare en uppslagsbok, där man gör nedslag för att få tips och inspiration för specifika stunder och situationer. Det är också en bok som på sikt kan göra ditt liv så mycket bättre. Kristin skriver öppet och ärligt om både sitt psykiska och fysiska välmående, på ett sätt som både blir personligt och på samma gång allmängiltigt. Hon har också kommit till insikt om att hon, trots att hon får ha sin hobby som yrke och leva ett förmånligt liv, faktiskt måste få ha sin stilla stund på morgonen, den där stunden som vi kanske alla egentligen behöver:

”Jag har ro att säga nej när jag känner att något inte är rätt för mig och ro att välja tankar jag mår bra av utan att påverkas av det som är runt omkring mig. Jag får ro att vara den mamma jag vill vara med det tålamod och den glädje som det innebär att få leva med de två fantastiska söner jag har lyckan att få ha i mitt liv. Med ro i kroppen retar jag mig inte på småsaker och jag ser allt bra som händer runt om mig och jag tar det till mig. Inte bara något jag betraktar utan även uppskattar. Mitt liv består av 95 procent positiva saker och det är dem jag vill välja att se.”

 

Good Morning – Skön start ger energi för dagen innehåller allt från näringsrika frukostrecept och stretchövningar till tips om hur du gör när du är på resande fot eller hur man rättar en kaosmorgon.

TEXT: SARA VALFRIDSSON OCH OLA KARLSSON FOTO: KATARINA DI LEVA

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.