Annons
Annons

Fredrik tipsar: Perfekt att inte vara perfekt

Aktuellt 20 Jul
Att under semestern unna sig grillat tre gånger på en vecka kommer inte att ge ökad risk för tarmcancer, även om det troligen skulle göra det om du åt grillat tre gånger i veckan under flera decennier.

 

Det är semestertider och de vanliga mönstren och vanorna rubbas. Här kommer därför lite tips på hur du hanterar denna tid på året på bästa sätt, och njuter av din semester utan ångest.

Den värsta femtedelen
När man tänker på nyttig respektive onyttig mat är bilden ofta ganska klar. Lax, fullkornsprodukter och baljväxter kvalar in i den nyttiga gruppen, medan pizza, pommes och läsk hamnar i den onyttiga. Men är det verkligen så enkelt?

För det första finns det olika sätt att studera vad maten gör med oss. Ett vanligt sätt är att låta personer berätta vad de äter och sedan placera dem i fem grupper beroende på hur mycket (exempelvis chips) de äter. Här finns i de allra flesta fall en grupp som aldrig äter chips, en grupp som gör det en gång i månaden, en gång i veckan, tre gånger i veckan respektive varje dag, och det är i princip bara den värsta, eller möjligen de två värsta grupperna, som får negativa effekter av sina vanor.

“Poängen är att det onyttiga bara är onyttigt när det överdrivs.” 

Poängen är att det onyttiga bara är onyttigt när det överdrivs. Att under semestern unna sig grillat tre gånger på en vecka kommer inte att ge ökad risk för tarmcancer, även om det troligen skulle göra det om du åt grillat tre gånger i veckan under flera decennier. På samma sätt kan nyttiga vanor bli onyttiga om de överdrivs, till exempel risken att drabbas av ortorexi om du tränar överdrivet, eller om du äter lax till frukost, lunch och middag varje dag i några månader och därmed får en skadligt stor blödningsbenägenhet och ökad risk för hjärnblödning.

Flippa ur smart
Med detta sagt är det naturligtvis så att ingen mår bra av att häva i sig litervis med söta drycker, kilovis med friterad och halvbränd mat eller tiotusentals tomma kalorier för att toppa semestern. Det är underbart att dricka något läskande, iskallt och lite sött på stranden eller vid poolen en stekhet dag i juli. Varför inte göra eget iste och söta med lite honung? Skaffa en bra kylväska och ta med dig vattenmelon, jordgubbar och riktigt söt ananas lagd på kylklampar till stranden – frukt är inte bara mer hälsosamt utan faktiskt godare och har mer smak än sockerrik isglass, och då finns ju fortfarande utrymme för en kanelbulle till fikat om
du vill.

När man vilar växer man
Personligen älskar jag att träna på sommaren och rör mig mer då än vanligt, eftersom löpspåren är så inbjudande. Ha dock inte dåligt samvete för om din träning inte blir lika regelbunden och hård som under övriga året. Träning sliter på kroppen och det är när man vilar som muskler, bindväv, leder och benstomme blir starkare. Många mår bra av att minska träningen under ledigheterna, man får mental återhämtning och träningslusten vaknar igen. Forskning visar också att de som tränar och tar ett par veckors välförtjänt ledigt får högre nivåer av uppbyggande hormoner som testosteron och tillväxthormon, samt att risken för överträning minskar. Om du gillar att röra på dig under semestern är mitt tips att du hittar några för dig nya träningsformer som belastar din kropp på ett sätt du inte är van vid, så det blir inte samma slitage samtidigt som du utvecklas fysiskt.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.