Annons
Annons

Yoga bort stelheten

6 Jul 2015
yogaövning
Om det sträcker för mycket eller gör ont i ryggen så testa att lägga en hoprullad filt under övre delen av ryggen som extra stöd.

Om du som många andra sitter hopkurad framför en dator hela dagarna vet du säkert att det kan ge problem i nacke och rygg. Testa den här effektiva yogaövningen för en ordentlig stretch i stela muskler. 

 

Fisken
Den här populära yogapositionen är perfekt för att frigöra spänningar i nacke, axlar och ryggrad, samtidigt som den hjälper dig att öppna upp bröstkorgen och luftvägarna. Den mjukar upp ryggen och stärker hållningen, samt har lovordats för att även kunna minska trötthet, ångest och mensvärk. 

Gör så här
• Lägg dig på rygg på mattan med lätt böjda knän och fötterna i golvet. Andas in och lyft bäckenet litegrann från golvet för att kunna föra in händerna under rumpan med handflatorna vända nedåt.
• Vila skinkorna på händerna och se till så att armbågarna befinner sig nära kroppen.
• Andas in och pressa ner armbågarna och underarmarna mot mattan.
Pressa samman skulderbladen och lyft på en inandning överkroppen och huvudet från golvet.
• Slappna av i nacken och låt huvudet vila mot underlaget – det ska inte kännas ansträngande i nacken.
• Håll positionen i 15–30 sekunder medan du andas lugnt.
• Sänk på en utandning ner överkroppen mot mattan igen. För upp knäna mot bröstet och krama runt smalbenen under några sekunder för att motverka spänningar i ryggen.

 

 

AV: Lucy Miller och Emma Samuelsson FOTO: Will Ireland MODELL: Jenny/W Athletic
HÅR & MAKEUP: Rosie Korr KLÄDER: Sportbehå Adidas, tights modellens egna

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.