Annons

Fördelarna med god sömn

Hälsa 3 Jan

 

Fördel 1: Minskar risken för övervikt
Om du vill gå ner i vikt kan sömnen vara nyckeln. De som sover mellan sju och åtta timmar per natt har mindre risk att vara överviktiga än de som sover mindre än sex timmar. När vi inte får tillräckligt mycket sömn störs aptithormonerna leptin och ghrelin, vilket gör att vi får ett större sötsug. För att enklare somna kan det vara bra att tänka på vad du äter innan du går och lägger dig. Ät gärna en måltid med långsamma kolhydrater, protein och essentiella fetter. Det behöver inte vara något komplicerat – några knäckebröd med keso är ett perfekt kvällsmål. Keson innehåller mycket tryptofan, som är en aminosyra med en lugnande och avslappnande effekt. Effekten av tryptofanrika kolhydrater förstärks dessutom när de kombineras med hälsosamma, långsamma kolhydrater, som bland annat knäckebröd innehåller. Det bästa är att äta runt tre timmar innan du går och lägger dig så att du har hunnit smälta måltiden och därmed kan sova bättre. Men det är såklart inte heller en bra idé att gå och lägga dig hungrig, så testa dig fram för att hitta tidpunkten som passar dig bäst.

Fördel 2: Förlänger livet
Att börja prioritera sömnen kan vara hemligheten bakom ett långt liv. Sömn är livsviktigt för oss, precis som att vi till exempel behöver syre för att överleva. Sömnbrist kan leda till massor av hälsorisker, inte minst för att sömnen spelar en viktig för förmågan att läka och reparera kroppens blodkärl och hjärta. Sover du inte tillräckligt mycket kan det till exempel leda till en ökad risk för högt blodtryck, hjärtsjukdomar och stroke. 

Fördel 3: Hälsosammare hjärna
Man har länge sett att patienter med bland annat alzheimers och andra neurologiska sjukdomar ofta sover sämre och har en störd dygnsrytm. Nu tror man att man vet varför sömn är så viktigt för en välfungerande hjärna. När vi sover arbetar våra hjärnor nämligen för fullt med att rensa ett protein som lagras som plack i hjärnan. Om vi inte sover tillräckligt mycket kommer inte det här placket rensas ur, vilket bland annat verkar öka risken för till exempel alzheimers. 

Fördel 4: Du blir mer produktiv
Genom att gå och lägga dig tidigare kan blir mer produktiv på arbetet eller i skolan dagen efter. När du får för lite sömn försämras dina kognitiva förmågor. Det betyder att du blir sämre på att ta beslut och att hjärnan inte kan prestera på topp. När du känner dig trött kommer du också bli sämre på att koncentrera dig och lära dig nya saker, eftersom både det kortvariga och långvariga minnet försämras. Det kan bland annat leda till att du fattar dåliga beslut och att du inte blir lika kreativ som i vanliga fall. Går du och lägger dig tidigare kommer du dessutom troligtvis vakna tidigare på morgonen, vilket ger dig tid att ge dig själv en god start genom att till exempel meditera, gå och träna eller varför inte bara njuta av en lugn och stillsam frukost. 

Fördel 5: Bättre immunsystem
När du sover för lite kommer ditt immunsystem försvagas, vilket gör att du blir sämre på att bekämpa olika bakterier och virus. Dessutom tar det längre tid att återhämta dig efteråt. Det har man till exempel kunnat se i en studie där 164 deltagare under en vecka fick rapportera hur mycket de hade sovit, för att sedan använda ett nässpray med ett förkylningsvirus. Resultaten visade att de som inte hade sovit tillräckligt hade betydligt större risk att bli sjuka. 

Fördel 6: Bättre träning
Sover du tillräckligt mycket kommer du få mer energi till din träning. Dessutom förbättras reaktionstiden och det mentala fokuset, vilket kan ha en positiv effekt på din träning och ditt idrottande. Du kommer också återhämta dig bättre, vilket innebär att du kan vara igång och träna snabbare igen. 

Fördel 7: Det gör dig yngre
Om vi får lov att vara lite ytliga ett tag så kan sömnbrist orsaka en hel del fysiska tecken – du får påsar under ögonen, blek hud och får större risk att bland annat drabbas av akne. På lång sikt kan det till och med leda till att huden åldras i förtid, så att du får rynkor tidigare. Genom att få tillräckligt mycket skönhetssömn kommer hudcellerna repareras så att du får finare hud.

Fördel 8: Förbättrat humör
Brukar du vara på dåligt humör när du vaknar? Det beror troligen på att du har sovit för lite, och effekterna kan vara hela dagen. Både kort- och långsiktig sömnbrist kan påverka din mentala hälsa, genom att det bland annat ökar risken för ångest och depression.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.