Annons
Annons

Skippa shakern – därför är riktig mat bättre än proteinpulver

Mat & balans 14 Apr

Det här är ett annonssamarbete med Kronfågel


Proteinpulver säljs som aldrig förr, men är det ett måste för att bygga muskler?
– Nej, det är en av de vanligaste myterna när det kommer till protein. Det räcker med att du äter vanlig mat förutsatt att du äter tillräckligt, säger Anki Sundin, nutritionist och näringsfysiolog med magisterexamen i näringslära från Stockholms Universitet och Karolinska Institutet. Anki tog dessutom SM-guld i bänkpress 2006.

Protein kallas kroppens byggstenar och består av 22 olika aminosyror som bygger upp kroppens alla celler. Av 22 aminosyror är nio nödvändiga att få i sig via kosten. Det betyder att inte kroppen kan tillverka dem själv. Protein finns i livsmedel som kyckling, tonfisk, bönor, kvarg och ägg till exempel.

Trots fina naturliga proteinkällor ökar försäljningen av proteintillskott som proteinpulver varje år.
– Den vanligaste myten när det gäller proteinpulver är att man måste ta det för att få effekt av träningen. Även om man tränar hårt, som exempelvis elitidrottare, är det lätt att komma upp i den näringsnivå man bör ligga på genom att äta helt vanlig mat. Sen ska man inte sticka under stolen med att proteinpulver är enkelt och lätt att bära med sig så shakern har en viss bekvämlighetsfaktor förstås, säger Anki Sundin.

Äta ren mat – mer miljövänligt
Cirka en halv miljon ton ätbar mat och dryck slängs i soporna och hälls ut i avlopp i svenska hushåll varje år. Det innebär att drygt 50 kilo mat och dryck per person kastas i onödan, något som också påverkar miljön.*
– Det är energikrävande att producera mat och det bästa är att äta upp maten som produceras och hamnar på tallriken istället för att leta upp andra, många gånger artificiella, alternativ. Framförallt när vi vet att kyckling är ett naturligt livsmedel och minst lika bra, om inte bättre näringsmässigt, jämfört med proteintillskott, säger Magnus Lagergren, vd på Kronfågel.

Näringsvärde kyld kyckling per 100 gram

Energi:480 kJ/120 kcal
Protein23 g
Kolhydrat< 0,5 g
Fett2 g


Behöver någon proteintillskott?

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) bör 10–20 procent av det totala energiintaget utgöras av protein (för en frisk människa). Livsmedelsverket menar att de flesta får i sig tillräckligt med protein genom maten. Men om en stor del av energin kommer från socker, läsk, godis eller andra snabba kolhydrater eller om man äter extremt fet mat skulle det däremot kunna bli för lite protein. En sådan kost har många nackdelar och det är bättre för både hälsan och prestationsförmågan att lägga om kosten istället för att kompensera de dåliga matvanorna med protein- och vitamintillskott.
– Några grupper som många gånger kan behöva proteintillskott är sjuka och äldre som helt enkelt inte får i sig tillräckligt för att kroppen ska må bra. Men de flesta klarar sig utan, säger Anki.
Hur hälsosamt är kyckling egentligen? Läs mer här

Är kyckling hälsosamt?

Det här är ett annonssamarbete med Kronfågel

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.