Annons

8 sätt att bygga upp ditt mod

Psykologi 27 Dec 2017

För att bli modigare måste du lära dig att hålla dina rädslor i schack – här är våra bästa tips på hur du förbereder dig inför en utmanande uppgift.

1. ANAMMA POWERPOSEN
Det finns en orsak till varför Wonder Woman ofta står i vad man inom socialpsykologin kallar för ”powerposen” – med händerna på höfterna och fötterna brett isär. Den boostar nämligen självförtroendet då kroppen börjar utsöndra hormoner som berättar för hjärnan att du tror på dig själv. Testa att stå som Wonder Woman i två minuter och känn hur självförtroendet stärks!

2. TRÄNA DIN HJÄRNA
Hjärnan är konstruerad för att anpassa sig och utvecklas. Den vill hela tiden bli ännu effektivare, och bildar nya nervbanor och förstärker de redan existerande för att lyckas med detta. Det bästa sättet att förbättra hjärnans kommunikation ut till musklerna är att nöta in det du vill bli bättre på via repetition. Öva 15 gånger per dag under en vecka.

3. LUGNA NER DIG
När vi är nervösa eller stressade blir vår andning snabb och ytlig. Då kan vissa andningstekniker hjälpa oss att fokusera och hitta lugnet. Andas in genom näsan och ner i magen medan du räknar till fyra. Andas ut genom munnen samtidigt som du drar in magen så långt som möjligt medan du räknar till fyra. Räkna sedan till fyra innan du andas in igen. Upprepa tre gånger till.

4. VAR MODIG I DET LILLA
Det krävs övning för att bli riktigt modig. Ett sätt att öva upp sitt mod är att ta kontrollen över situationer som knappast är livshotande, men ändå kräver att du måste övervinna någon av dina rädslor. Är du rädd för spindlar? Då kan du utmana dig själv genom att låta dem du hittar krypa upp på ett papper och sedan bära ut dem. Utför totalt fem modiga handlingar under loppet av en vecka.

5. PEPPA DIG SJÄLV
Testa att upprepa mantrat ”JAG ÄR NÅGON… JAG ÄR KRAFTFULL OCH STARK… JAG HAR SAKER ATT GÖRA, MÄNNISKOR ATT IMPONERA PÅ OCH PLATSER ATT BESÖKA!” för dig själv. Om du säger det tillräckligt ofta kommer det att bli en del av din personlighet. Självklart kan du anpassa mantrat så att det passar just dig.

6. STÅ UPP MOT DIN INRE KRITIKER
Det händer säkert att du säger dumma saker till dig själv som ”det där kommer jag aldrig att klara”. Men om du inte skulle låta någon säga så till din bästa vän, så ska du inte säga det till dig själv heller. Stå upp mot din inre kritiker!

7. VISUALISERA FRAMGÅNG
Visste du att du kan öva på att springa en terrängbana bara genom att föreställa dig själv göra det? När du visualiserar en fysisk aktivitet sänder hjärnan ut samma typ av signaler till musklerna som när du faktiskt utför densamma. Välj en sport du vill bli bättre på och lägg dig på golvet. Slappna av och föreställ dig sedan hur du utför olika moment från denna med perfektion.

8. LÄMNA DIN KOMFORTZON
Din komfortzon är detsamma som de områden i livet där du känner dig bekväm och hemtam. Alla älskar vi våra komfortzoner eftersom vi kan slappna av och slipper att anstränga oss när vi befinner oss i dessa – och så är det ju alltid trevligt att få känna sig bra på något. Men glöm inte bort att det är viktigt att utmana sig själv med jämna mellanrum! Försök att lämna din komfortzon en eller ett par gånger i veckan. Det kan innebära att prata inför publik, testa en ny träningsform eller gå på blinddejt!

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.