Annons

”Om du inte kan vara dig själv så är det ett dåligt tecken”

Psykologi 3 Apr 2017

Känner du dig trött och orkeslös? Då kan det vara dags att ta dina känslor på allvar och börja ta bättre hand om dig själv. 

Om du känner dig trött och längtar efter att få vara själv är du troligen introvert.

 

När orken tryter är det oftast dåliga sömn- eller kostvanor som tros ligga bakom – men det kan också vara så att du är känslomässigt utmattad. Kanske har du umgåtts mycket med folk som du normalt sett inte hade valt att ha i din närhet, exempelvis via jobbet. Det är något som kan vara väldigt tröttande, enligt psykologen Honey Langcaster-James – i synnerhet för introverta personer som helst undviker stora grupper av människor. Besvara påståendena nedan för att ta reda på om din emotionella energi är på väg att ta slut.

  • Jag har umgåtts mycket med personer som jag känner att jag måste vara artig mot.
  • På sistone har jag inte riktigt kunna vara mig själv.
  • Jag känner mig lättirriterad i sociala sammanhang och vill helst dra mig undan.
  • Jag är helt utmattad så fort jag får för lite egentid.
  • Jag känner mig ofta skakig och nervös.

Om du instämde med tre eller fler av dessa måste du återställa din emotionella balans snarast möjligt. Men även om du bara höll med om ett eller två kanske du måste vidta åtgärder för att komma på fötter igen. Testa följande tips:

1. VÄLJ RÄTT SORTS EGENTID
Yoga, meditation, tai chi och långa skogspromenader är allihop aktiviteter som har en lugnande inverkan – men inte på alla, menar Langcaster-James. ”Om du är en extrovert person får du din energi från andra människor, och då kan det faktiskt vara utmattande att vara ensam för länge”, förklarar hon. Tänk på hur du känner dig efter att ha umgåtts med många människor samtidigt – exempelvis efter en jobbfest. Om du känner dig upprymd och motiverad är du förmodligen extrovert. Om du känner dig trött och längtar efter att få vara själv är du troligen introvert. Planera din avslappning i enlighet med detta. Introverta personer mår bra av att ägna en kväll åt att läsa och ligga i badet, medan extroverta personer hämtar kraft genom att bjuda över vänner på middag.

2. FOKUSERA PÅ POSITIVA RELATIONER
Om du omger dig med personer som tömmer dig på energi kommer du ofta att känna dig trött och tyngd. Du kan lära dig att känna igen energitjuvar genom att lägga märke till hur du själv beter dig i deras sällskap – om du inte kan vara dig själv så är det ett dåligt tecken, säger Langcaster-James. Tyvärr går det inte alltid att undvika dem – du kanske har energitjuvar på jobbet eller i din närmaste familj. Försök att fokusera på dina positiva relationer och umgås så mycket som möjligt med personer som har positiv inverkan på ditt humör och din självkänsla. På så vis bygger du upp en energibuffert inför mötena med tjuvarna.

Facebook, Twitter och Instagram kan stjäla massvis med energi om du inte är försiktig. Försök därför att inte bli vän med eller följa personer som får dig att må dåligt. Dölj deras inlägg från ditt flöde så att du inte konstant behöver bli påmind om vad som saknas i ditt liv.

AV: Charlotte Haigh MacNeil, Sara Valfridsson och Olof Jisborg Foto: iStock

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.