Annons
Annons

10 anledningar till varför dina träningsresultat uteblir

Träning 27 Jun

ParKämpar och sliter du på gymmet utan att få de resultaten du förtjänar? Det kan bero på någon av de här tio anledningarna!

1. Du har dålig teknik
Om du inte ser några resultat från din styrketräning kan det bero på att du använder en dålig teknik. Det kan vara svårt att se själv, så allra helst bör du träffa någon kunnig som kan kolla på din träning och berätta vilka brister du har. Det kan till exempel vara en personlig tränare på ditt gym eller en kompis som har mer erfarenhet av styrketräning. Om du inte har tillgång till någon så kan du komma långt genom att filma dig själv och sedan jämföra din egen teknik med personer som du vet är duktiga. Försök efterlikna deras teknik, filma dig själv igen, jämför och upprepa tills du känner dig nöjd.

2. Du har ingen progression
För att utvecklas måste du alltid fortsätta utmana dig själv. Du kan inte gå till gymmet och lyfta likadant varje gång, för så småningom blir du (förhoppningsvis) starkare och då är vikterna du använde för en månad sedan för lätta. Men genom att regelbundet lägga på mer vikt eller gör fler set eller repetitioner ser du till att passen hela tiden blir svårare, vilket kommer ge dig bättre resultat.

3. Du sover inte tillräckligt mycket
En god sömn är viktig för att dina muskler ska få en chans att återhämta sig mellan träningspassen, så du bör försöka få in gott om skönhetssömn i ditt schema. Självklart kommer också resultaten bli sämre om du sover så lite att du är trött om dagarna, det är svårt att träna effektivt när man håller på att tuppa av på gymmet.

4. Du tränar för sällan
Många träningsprogram är uppdelade så att bara en eller få muskelgrupper tränas per pass. Framför allt används den här metoden i byggarprogram, med syftet att bara träna en muskel en gång i veckan så att den kan återhämta sig totalt. Men allt mer forskning tyder på att du behöver träna dina muskler mer än så, till exempel har man här kommit fram till att man behöver träna dem minst två gånger i veckan. Det betyder inte automatiskt att du behöver träna oftare, det kan absolut räcka med två pass i veckan där du tränar hela kroppen.

5. Du följer inte ett program
Att följa ett träningsprogram med en långsiktig plan är ett säkert sätt att få bra resultat. I början kan du säkert komma långt genom att bara gå till gymmet och göra det du känner för, men så småningom kommer du förmodligen behöva ett program. Det bästa är såklart ett individuellt träningsprogram som utgår från just dina förutsättningar, men det finns många färdiggjorda och välbeprövade program som du kan anpassa efter dig själv. För nybörjaren är Stronglifts ett bra program att börja med, medan 5/3/1 är ett bra alternativ för dig som har tränat lite längre. Båda de här programmen har en inbyggd progression, och passar för dig som både vill bli starkare och bygga muskler.

6. Du äter dåligt
Maten kan definitivt påverka din träning på många sätt. Äter du för lite protein kommer dina muskler inte ha tillgång till tillräckligt mycket byggstenar för att växa, så se till att får i dig gott om protein under dagen. Att äta för lite kalorier kommer också ge sämre resultat eftersom du förmodligen inte kommer ha energi att ta i under träningen.

7. Du tränar för hårt
Går du till gymmet med inställningen om att “no pain – no gain”? Släpp den tanken. Du behöver inte alltid träna så hårt du kan, det kan tvärtom vara negativt. I den här studien såg man till exempel att lättare vikter gav större styrkeökningar. När du tränar lättare kan du använda en bättre teknik och träna mer explosivt, vilket kan ge stora fördelar. Dessutom kommer du kunna göra fler set eftersom du inte känner dig helt slut efter varje. Du kan behålla dina stentuffa pass, men lägg gärna in några lättare pass som inte slutar med att du ligger på gymgolvet och flämtar.

8. Du tränar för lätt
Även om man inte alltid ska träna så hårt man kan, så betyder det inte att man alltid kan fjutta runt med låga vikter utan att svettas en droppe. Det bästa är en bra balans mellan hårda och lätta pass, så om du är en sådan som gärna stannar i din komfortzon är det bäst att du lär dig att våga ta i ordentligt.

9. Du tränar inte varierat
Genom att variera träningen gör du den inte bara roligare, det kan också ge dig bättre resultat. För att se till att kroppen inte vänjer sig vid din träning kan du variera mellan att göra fler eller färre repetitioner. Om du under en månad gör mellan 1 och 5 repetitioner kan du nästa månad göra mellan 6 och 10, till exempel. Du kan också byta ut en övning mot någon som tränar liknande muskler, som till exempel knäböj mot frontböj eller militärpress och push press.

10. Du stressar för mycket
När du stressar mycket kommer du få en större utsöndring av kortisol, vilket bland annat leder till att du bland annat lättare lagrar fett, har svårare att bygga muskler och har större risk att bli sjuk. Förhöjda kortisolnivåer påverkar också sömnen negativt. Om du inte får de resultaten du vill ha kan det vara en bra idé att kolla på din vardag – stressar du mycket? Finns det något stressande moment som du kan utesluta? Men tänk på att stressen över att hinna träna också kan höja kortisolet, så ibland kan det vara bättre att skippa det där extrapasset än att skynda dig till gymmet efter jobbet.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.