Hälsa & Fitness
Träning

10 oväntade fördelar med träning

Glad-tjejDu kanske tränar för att bli stark eller smal – men på köpet får du massor av oväntade fördelar.

1. Cancerrisken minskar
Genom att träna regelbundet minskar du risken för att du drabbas av cancer, samtidigt som tillväxten av tumörer saktas ner. De där timmarna du lägger på träningen varje vecka är alltså långt ifrån ytliga.

2. Du blir mindre stressad
Det kanske inte känns särskilt lockande att försöka hinna med ett träningspass när du har fullt upp på jobbet, med familjen och allt annat som hör till livet. Men faktum är att det faktiskt kan vara extra viktigt, eftersom träning minskar stress och ångest, vilket gör att du blir bättre på att hantera situationen.

3. Du lär dig mer
Har du en viktig tenta att plugga till? Då kan du använda träning för att lära dig mer på kortare tid. Som vi skrev här så har forskare kunnat se att man får bättre effekt av inlärningen om man tränar fyra timmar efteråt. Du blir alltså inte bara hälsosam, utan också smart!

4. Du får ett bättre självförtroende
Efter att man har avklarat ett hårt träningspass är man ofta riktigt nöjd med sig själv – och det är inte bara en akut effekt, utan i längden ger faktiskt träning en förhöjd självkänsla. Forskning visar nämligen att personer som tränar generellt har ett bättre självförtroende.

Annons

5. Du blir lyckligare
Tycker du inte alltid att det är kul att träna? Det är förståeligt – det är omöjligt att skutta iväg lika glatt till träningen varje gång. På lång sikt kommer du dock bli lyckligare om du tränar regelbundet, eftersom forskning visar att träning är ett effektivt botemedel mot depression.

6. Du äter mindre
Många tror att träning ger en ökad hunger, men forskning visar att det är precis tvärtom – genom att börja träna äter man ofta mindre kalorier automatiskt. Det är perfekt för dig som vill gå ner i vikt utan att behöva räkna all energi du stoppar i dig.

7. Du sover bättre
Dålig sömn kan ha katastrofala effekter på hälsan, eftersom du bland annat lättare drabbas av sjukdomar, lagrar mer fett och mår sämre i allmänhet. Men genom att träna regelbundet ökar du faktiskt chansen för att sova bättre på natten. Försök dock att inte träna precis innan läggdags, eftersom det kan ha en negativ effekt på sömnen i och med att kroppen inte kan slappna av så nära inpå träningen.

8. Du blir kreativ
Har du ett jobb som kräver att du är kreativ om dagarna? Då kan ett träningspass innan arbetsdagen göra susen, forskning visar  att det är ett utmärkt sätt för att höja kreativiteten så att du kan bli bättre på att lösa problem och komma på nya idéer.

9. Du får bättre skolresultat
Nu vet vi att du både kan höja din inlärningsförmåga och kreativitet genom att träna, därför känns det kanske inte så förvånande att man också får bättre skolresultat av att träna regelbundet. I den här studien har man kommit fram till att betygen inte försämras när barn lägger mindre tid på de teoretiska skolämnena i förmån för mer fysisk aktivitet – tvärtom blir resultaten bättre, trots att de spenderar mindre tid i skolsaken. Ganska fantastiskt va?

10. Du lever längre
Den sista punkten – men den är långt ifrån minst betydelsefull. Enligt den här studien kan personer över 60 år minska risken för att dö i förtid minska med hela 22 procent genom att bara träna en kvart per dag. Om det inte är en bra anledning till att träna så vet vi inte vad som är det.

 

 

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.