Annons

5 träningsmål att klara 2018 – istället för nyårslöften

Träning 3 Jan

ocrHar du börjat fundera på ditt nyårslöfte? Strunta i det, och satsa på att klara ett av dessa träningsmål istället.

Hur många gånger har du inte stått där på nyår och lovat att du ska gå ner i vikt, börja träna eller bli hälsosammare? Och hur många gånger har du lyckats hålla det längre än en månad? Inte så många gånger förmodligen – nyårslöften är ofta alldeles för tråkiga och inte tillräckligt konkreta för att bli verklighet. De här träningsmålen är desto roligare, och kommer dessutom föra med sig massvis av andra hälsofördelar än själva träningen.

1. Anmäl dig till ett hinderbanelopp
Hinderbanelopp – eller OCR – är lopp där du måste ta dig över hinder, ofta i form av is och eld. Så varför borde du anmäla dig till det? Jo, för att klara ett hinderbanelopp behöver du träna otroligt mångsidigt eftersom du måste vara stark, uthållig, explosiv och dessutom ha ett starkt psyke. Eftersom du självklart kommer vilja klara hinderbaneloppet så bra som möjligt måste du därför träna på alla dessa delar. Dessutom genomförs det ofta i grupp, och är därför ett bra tillfälle för kompisgänget att komma i form tillsammans.

2. Testa något nytt varje vecka
Har du svårt att hitta en träningsform du verkligen gillar? Då är det här ett mål för dig. Genom att tvinga dig själv till att testa nya typer av motion kommer du få riktigt mångsidig träning, samtidigt som du förmodligen tillslut kommer hitta någon typ av träning som du gillar. Och tänk på att det finns mer än gruppträningspassen på gymmet – våga testa klättring, surfing, parkour och andra roliga typer av träning.

3. Klara en chin/pull-up
Att ha viktnedgång som nyårslöfte är riktigt tråkigt, och det är dessutom svårt att veta om det är muskelmassa eller fettmassa du tappar. Men om du vill tappa fett kan ett bra mål vara att klara en chin eller pull-up, alternativt att klara fler om du redan i dagsläget klarar det. Att dra sig upp är enklare ju lättare du är, och därför får du en bra motivation till att gå ner i vikt. Men eftersom du samtidigt behöver musklerna för att klara målet kommer du behöva kämpa för att behålla dem.

4. Bli starkare
Via den här länken kan du ta reda på vilken styrkenivå du ligger på i basövningarna knäböj, bänkpress, marklyft och militärpress genom att skriva in dina nuvarande rekord. Kolla in var du ligger på nu och ha som mål att höja dig två steg till årsskiftet. Eftersom dehär övningarna tränar hela kroppen kommer du få grym träning samtidigt som du tränar inför ditt mål.

5. Utför 200 träningspass 2018
Vi tycker generellt sett att kvalitet är viktigare än kvantitet när det kommer till träning, men om ditt problem är att du har svårt att vara konsekvent i din träning kan det vara ett bra mål. Varje gång du prickar av ett pass kommer du känna dig nöjd, och förmodligen kommer det inte dröja många månader innan träningen har blivit en regelbunden vana.

3 kommentarer

Julia 10 Mar 2017

Kul! Rekommenderar alla att sätta upp träningsmål!
Mina träningsmål är:
-klara 3 chins (klarade målet 1 chin förra året)
-stå på pilatesboll (delmål till knäböj på pilatesboll)
-stå på händer utan hjälp (delmål till gå på händer)
Väldigt kul att ha mål att träna på! Man blir mer pepp och det är kul att se sina framsteg. Mina mål tar oftast några år att klara med kontinuerlig träning så jag brukar dela upp dem i delmål!
. Julia

Svara

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.