Annons
Annons

7 anledningar att springa!

Träning 5 Apr 2013

morgonlöpningAlla vet vi att det är bra för hjärtat att springa, men löpning ger dig fler hälsofördelar än så. Läs vidare och bli ännu mer motiverad att ge dig ut i löpspåret! 

1. BRA FÖR HJÄRNAN
Löpning är en aerobisk träningsform, vilket innebär att den ökar blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan. Detta i sin tur optimerar hjärnans kognitiva förmåga – studier visar att löpning förbättrar minnet, koncentrationsförmågan, beslutsförmågan och reaktionsförmågan. Dessutom kan löpträning hjälpa personer med inlärningssvårigheter och problem med logiskt tänkande. Forskning vid University of Illinois i USA testade nyligen en grupp ungdomar i åldrarna 18–24 år och fann att de klarade av mentala uppgifter mycket bättre efter att de hade sprungit på ett löpband i 30 minuter. Dessa hälsofördelar är även något som kan gagna dig senare i livet. En studie publicerad i tidskriften American Journal of Health Promotion fann att äldre personer som utför träning på en hög intensitetsnivå, som till exempel löpning, har 21 procents mindre risk att drabbas av demens.

2. FÖRLÄNGER LIVET
Joggare lever längre! Att springa på låg eller måttlig intensitet i mellan 1–2,5 timmar sammanlagt varje vecka förlänger livet med 5,6 år för kvinnor och 6,2 år för män, detta enligt en studie gjord av Copenhagen City Heart Study. Joggare visar även upp en bättre hälsobild – de lever inte bara längre, de mår även bättre när de blir äldre. Stanford University i USA har genomfört forskning under 21 års tid som visar att löpare lider av färre skador, är aktiva högre upp i åldrarna och har en halverad risk för en förtida död. Faktum är att skillnaden i hälsotillstånd mellan löpare och ickelöpare ökade ju äldre de blev, vilket förvånade forskarna. De positiva effekterna av löpträning visade sig vara större än de hade kunnat ana.

3. BOOSTAR SEXLIVET
Löpning kan öka din sexlust – och det beror inte på de tajta löparkläderna! Precis som träningen ökar blodtillförseln till musklerna, ökar den även blodtillförseln till könsorganen. Forskning från University of Texas i USA fann att så lite som 20 minuters träning faktiskt ökade den sexuella aptiten. Löpningen gör även att din kroppsuppfattning ändras – regelbunden träning förändrar synen på din kropp, och gör att du känner dig mer attraktiv. De psykologiska fördelarna i kombination med de fysiska kommer göra att du utstrålar en fantastisk självkänsla – känner du dig vacker kommer din omgivning att märka det!

4. BRA FÖR SYNEN
Visste du att löpning faktiskt kan skydda dina ögon och din syn? Studier från Lawrence Berkeley National Laboratory i Kalifornien visar att löpning minskar risken för att utveckla grå starr och åldersförändringar i gula fläcken (AMD) – en åkomma som på sikt kan leda till blindhet. Forskare har sett att löpare som sprang minst 3,5 kilometer om dagen halverade risken för ögonsjukdomar. Glöm dock inte bort solbrillorna om du ger dig ut på en löprunda en vacker vårdag!

5. GÖR DIG STARK
Det är sedan länge känt att löpning stärker skelettet, vilket i sin tur kan förebygga benskörhet. Nu visar även forskning från University of Missouri i USA att löpning är den absolut bästa träningsformen för skelettet – experterna menar till och med att löpträning kan öka bentätheten mer än motståndsträning.

6. DU SOVER BÄTTRE
Löpning gör dig piggare under dagen och ökar din koncentrationsförmåga, men den gör även att du sover bättre på natten. Nyligen genomförde forskare på Oregon State University i USA en undersökning med 2 600 män och kvinnor i åldrarna 18–85 år där de fann att 150 minuters aktiv träning som till exempel löpning förbättrade sömnen med 65 procent.

7. HÅLLER FÖRKYLNINGAR BORTA
Enligt en studie gjord på Appalachian State University i USA förbättras immunsystemet av löpning, eftersom cellproduktionen ökar. Detta innebär att risken för att drabbas av en förkylning minskar med 50 procent. Dessutom blir förkylningssymptomen betydligt mildare om förkylningen väl sätter in för den som löptränar. En annan studie visar att 61 procent av totalt 700 joggare fick färre förkylningar jämfört med hur det var innan de började löpträna. Se dock till att du inte övertränar – tränar du för mycket och för intensivt kan det istället försämra ditt immunsystem, vilket kan leda till att du blir lika infektionskänslig som om du hade levt ett stillasittande liv utan träning.

 

AV: Madelene Moats och Antonia Kanczula

 

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.