Annons
Annons

Bästa återhämtningen efter träningen

Träning 2 Nov

StretchingDet finns många metoder som påstås påskynda och förbättra återhämtningen efter träningen, så att du kan prestera på topp och slippa träningsvärk dagen efter. Men vilken metod är egentligen bäst?

Det har tyska forskare försökt ta reda på genom att besöka olika träningsanläggningar. Idrottarna, som bland annat tävlade i tyngdlyftning och tennis, fick först lämna blodprover och göra olika prestationstester. Därefter fick de träna på som vanligt, med skillnaden att de skulle testa olika metoder som ofta används i syfte att förbättra återhämtningen, som massage, bastubad, isbad och att bära kompressionskläder.

Efteråt gjorde forskarna nya tester för att ta reda på vilken metod som hade gett bäst effekt. Och om du klickade in dig här för att få veta vilken den optimala återhämtningsmetoden är kommer du bli besviken: resultaten visade att det inte fanns något som fungerade särskilt bra. De kunde inte ens se någon skillnad mellan deltagarna som ägnade sig åt aktiv återhämtning i form av lätt rodd och de som bara fick slappnade av och ta det lugnt.

Det fanns visserligen några atleter som presterade bättre efter isbadet, men skillnaden var så liten att den inte var statistisk signifikant. Något som är intressant är att många idrottare själva ansåg sig ha återhämtats väl av massage, trots att man varken kunde se någon förbättring på blodproverna eller i deras prestation.

Så, slutsatsen är att du helt enkelt kan ägna dig åt det du känner för och mår bra av mellan träningspassen – skönt va?

Källa

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.