Annons

Boxa ångesten på käften

Träning 1 Jan

Boxning har flera fördelar – du bränner massvis med kalorier, bygger muskler och blir av med aggressioner. Vi hjälper dig att boxa dig till ett bättre humör!

Tror du att det är för de tonade magmusklerna eller de välsvarvade armarnas skull som allt fler hoppar på boxningstrenden? I sådana fall får du nog tänka om, då det främst verkar vara de mentala fördelarna som lockar upp folk i ringen. Bland annat har flera kändisar vittnat om hur boxningen räddat dem från mentala sammanbrott. Ett exempel är prins Harry av Wales, som nyligen berättade om hur han med boxningens hjälp hanterade all undertryckt ilska han byggt upp efter hans mamma prinsessan Dianas bortgång. Sedan har vi sångerskan Ellie Goulding, som också använt sig av sporten för att få utlopp för stress och ångest. ”Det handlade aldrig om att förändra mitt utseende”, säger stjärnan. ”Jag boxades för att må bättre och bli mentalt starkare.”

Det finns alltså gott om anekdotiska bevis för boxningens positiva effekter, men vad säger forskningen? EMD UK, som är det nationella organet för all gruppträning i Storbritannien, genomförde 2015 en stor enkätundersökning i syfte att studera de mentala fördelarna med kampsportsbaserad gruppträning. ”Tack vare vår undersökning vet vi nu att 50 procent av alla som går på gruppträning gör det för stresslindringen och den mentala avslappningens skull”, säger Chloe Devitt-Spooner, projektansvarig och affärsutvecklare på EMD UK. ”Boxningsinspirerade gruppträningsklasser  fyller en särskilt viktig roll i det här sammanhanget. Denna hybrid mellan boxning och gruppträning gör det möjligt att släppa på spärrarna i en säker, rolig och social inramning.”

Boxning (och andra kampsporter) verkar inte bara stresslindrande, utan är också ett effektivt botemedel mot depression, låg självkänsla och andra psykiska besvär. ”Boxning är utmanande, och just därför gör det underverk för självförtroendet”, säger idrottspsykologen Andrew Lane. ”Dessutom får man öva på att hålla känslorna i schack i en potentiellt hotfull kontext. Man kan inte tappa kontrollen när man boxas – då blottar man sig och hamnar oundvikligen i underläge. Därför blir boxare aldrig arga under en match, utan snarare ännu mer fokuserade och beslutsamma. Det är en högintensiv träningsform och hormonerna som utsöndras under ett pass [bland annat serotonin och endorfiner] kan resultera i rena lyckoruset!”

Boxning kommer med andra ord inte bara att hjälpa dig bygga en starkare kropp, förbättra din kondition och bränna kalorier, utan har också flera mentala fördelar. Läs vidare för att få veta mer om tre av dem!

“50 % av alla som går på gruppträning gör det för att lindra stress”

SLIPP ÅNGEST
Att känna sig nere är knappast särskilt ovanligt. Enligt forskningsdata från WHO är 350 miljoner människor över hela världen deprimerade, vilket inbegriper allt från lättare nedstämdhet till klinisk depression. Träning kan lindra depressionssymtomen på grund av de ”må bra-hormoner” som utsöndras när du rör på dig, och boxning har visat sig vara särskilt effektivt i det avseendet.

”Boxning boostar humöret på ett flertal olika sätt”, säger Lane. ”Många som känner sig nedstämda finner tröst i den kamratskap som de får tillgång till via boxningen. Parträning med mitsar och uppmuntrande tillrop har en uppiggande inverkan på de allra flesta.”

Forskning på området bekräftar att sociala träningsformer kan bidra till att bota både depression och ångest – och då har vi inte ens gått in på boxningens terapeutiska egenskaper ännu!

”Att få gå in i sin egen värld och mata slag mot en säck är nyttigt”, säger boxningstränaren Roland Khounlivong. ”Du måste verkligen fokusera på tekniken, vilket gör att du glömmer dina vardagliga bekymmer för ett tag.”

KOPPLA AV
Boxning brukar kanske inte associeras med just avslappning, men faktum är att alla former av kampsporter fungerar utmärkt som stresslindring. Någon som kan vittna om detta är supermodellen Gisele Bündchen, som hävdar att boxning är ”den perfekta stressterapin”.

Boxningstränaren George Turner håller med henne: ”När du boxas slutar du att tänka på det som stressar dig. Boxning är en sport med höga krav på fokus, men som du ändå kan anpassa efter just dina förutsättningar.”

Om du vill göra dig av med aggressioner finns det knappast något bättre sätt än att puckla på en säck. ”Du lär dig att kontrollera dina aggressiva impulser med hjälp av säckträning”, säger Turner. ”Det är helt naturligt att känna ilska, men som boxare lär man sig att ge utlopp för den på ett säkert sätt i en kontrollerad miljö.”

BYGG SJÄLVFÖRTROENDE
Få andra elitidrottare är lika självsäkra som proffsboxare. Kampsport kan bygga upp ett dåligt självförtroende från grunden, främst på grund av att träningen är extremt tuff och att man därför känner sig väldigt stärkt efter ett avslutat pass.

”Om du verkligen ger allt du har och din tränare eller en kompis uppmärksammar detta, så blir man naturligtvis stolt”, säger Lane. ”Dessutom boxas man ju i treminuters-
ronder – vilket är väldigt lång tid för en nybörjare – och man måste pressa sig till det allra yttersta för att orka ända till slutet. När man väl har tagit sig igenom sina första tre hela ronder känns det som en jätteprestation.”

Faktum är att boxningens positiva inverkan på självförtroendet är så pass stor att det är anledning nog för att börja med sporten.

”Jag har med egna ögon fått bevittna hur boxningen lyft personer med låg självkänsla”, säger Turner. ”Ju mer sårbar och osäker en individ är, desto större brukar effekten bli.”

TEXT: SARAH IVORY OCH OLOF JISBORG

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.