Annons
Annons

Så blir du en bättre löpare – tips för alla nivåer

Träning 26 Jun
Om du springer regelbundet, börjar försiktigt och gradvis ökar distansen och tempot kommer du snart märka att du utvecklas.

 

Ta din löpning till nästa nivå med experternas bästa tips!

Dags att snöra på dig löparskorna? Oavsett om du aldrig har sprungit tidigare, om du springer regelbundet eller är en van maratonlöpare finns det alltid utrymme för förbättring. För att bli en bättre löpare räcker det inte att bara springa i löparspåret – för att verkligen maximera din potential är det också viktigt att tänka på vad du äter, vad du har på dig, hur du tränar och mycket mer. När alla dessa delar är på plats kan du verkligen ta din löpning till nästa nivå. Vi har pratat med några experter för att få deras bästa tips på vad du kan göra för att bli en bättre löpare. Klara, färdiga, spring!

För nybörjare
Oavsett hur gammal du är eller hur vältränad du är så är det aldrig för sent för att börja springa. Men för många nybörjare kan det kännas läskigt att börja med löpning. ”När du börjar kan det kännas som att du inte kommer någonstans”, säger Nick Anderson som är löparcoach för Saucony. ”Men kom ihåg att alla har varit nybörjare någon gång och att du snart kommer börja märka skillnad.” Allt handlar om att vara konsekvent. Om du springer regelbundet, börjar försiktigt och gradvis ökar distansen och tempot kommer du snart märka att du utvecklas.

Innan du börjar är det viktigt att du läser på och vet vad du gör, speciellt när du ska köpa dina första löparskor. ”Gå till en butik som specialiserar sig på löparskor och prata med experterna för att hitta ett par skor som passar dig”, säger Nick. I många butiker kan du låta experter analysera vad du har för löparsteg, så att du sedan kan köpa ett par skor som är utformade efter just dig.

Dina löparskor ska ge bra stöd och passa din löparstil. Kanske vill du ha ett par skor med extra mycket dämpning, eller så föredrar du ett par lättare skor som ger dig mer frihet. Det viktigaste är att du hittar den perfekta löparskon för just dig.

Den vana löparen
Att gå med i en löparklubb är ett fantastiskt sätt att öka motivationen på om du redan springer regelbundet. Genom att bli medlem i en klubb får du mer variation i din löparrutin, vilket ofta är det som saknas för att utvecklas. ”Om du hela tiden tränar på samma sätt och följer samma program kommer du få massor av fördelar genom att ändra din rutin”, säger Phil Robertson som är coach för Team Macmillan. Och bara det faktum att du omger dig med andra löpare kommer ge dig ett bättre självförtroende och öka din motivation.

Men det räcker inte bara att springa för att bli en bättre löpare. ”Styrketräning är jätteviktigt för löpare”, säger Phil. ”Fokusera på att träna coremusklerna, rumpan och benen så kommer du snabbt märka att din löpning blir mycket mer effektiv.” Att planera in gymträning i schemat är också viktigt för att undvika skador som kan uppstå om du springer mycket.

För maratonlöpare
Om du redan har sprungit ett maraton vet du att det är mycket man måste tänka på när man förbereder sig inför ett lopp. Ultralöparen William Sichel ser alltid till att ta reda på så mycket som möjligt om loppen han ska springa i förväg så att han är redo att ta sig an alla utmaningar som kommer i hans väg när det väl är dags. ”Innan ett viktigt lopp kollar jag upp hur underlaget är för att vara säker på att träna så specifikt som möjligt”, berättar han. ”Jag kollar också upp vilket väder det sannolikt kommer bli för att vara så förberedd som möjligt.” Du vill ju inte överraskas av en regndusch eller en brant backe mitt under loppet.

När du har tagit reda på all fakta om loppet är det dags att se till att du har rätt utrustning. ”Det är viktigt att du har investerat i rätt utrustning för just den säsongen”, säger William. Om du kommer behöva energigel under loppet kan det till exempel vara värt att köpa en bältesväska och om det är stor chans för sol kan ett par bra solglasögon göra stor skillnad. Genom att vara förberedd kommer löpningen bli enklare.

Inför första loppet
Är du redo för en utmaning? Att ta beslutet att springa ett lopp för första gången är riktigt spännande. Men du kan inte bara dyka upp på loppet och förvänta dig att allt kommer gå bra. Hur du äter kan till exempel spela en stor roll för din träning. ”Genom att följa rätt kostplan kan du hålla dig hälsosam, träna hårdare och återhämta dig enklare från dina träningspass, vilket hjälper dig att prestera bättre på loppet”, säger läkaren Ieva Alaunyte som är nutritionist och forskare på Lucozade Sport.

Genom att se till att du får i dig en balanserad mängd av alla näringsämnen kommer du komma en bra bit närmare ditt mål. ”Basera måltiderna på långsamma kolhydrater för att få energi”, säger Alaunyte. ”Lägg till en stor portion grönsaker och frukt för att få en stor mängd vitaminer och mineraler, protein för att bygga muskler samt hälsosamma fetter från nötter och frön.” Förutom att äta rätt är det viktigt att du också får i dig tillräckligt mycket vätska innan, under och efter loppet. ”Om du bara blir av med två procent kroppsvätska kan det leda till uttorkning, vilket gör att ditt hjärta kommer arbeta hårdare, musklerna blir trötta fortare och löpningen känns jobbigare”, säger Alaunyte. Så glöm inte att fylla på ordentligt med vätska.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.