Annons
Annons

Snabb muskeltillväxt hos nybörjare

Träning 24 Nov 2015

Böj-2
Har du svårt att komma igång med träningen för att du inte orkar spendera flera timmar på gymmet varje vecka? Den här studien visar att det är precis tvärtom.

I den fyra veckor långa studien deltog 47 otränade kvinnor. 15 av dessa fick träna knäböj och marklyft två gånger i veckan, och då göra två set med fem repetitioner per gång. 16 av dem fick göra samma övningar, men med en lite högre volym – fyra set med repetitioner. Resten delades in i en kontrollgrupp som inte gjorde någonting alls.

De som hade tränat fyra set fick bättre resultat än de som hade gjort två set, men alla deltagarna fick ökad muskeltillväxt – detta trots att de totalt bara hade tränat åtta pass med ovanligt låg volym. Det visar att du som är nybörjare inte behöver oroa dig över om du tränar tillräckligt ofta, tillräckligt mycket eller tillräckligt tungt – resultaten kommer i princip komma så fort du går till gymmet. Det betyder också att du som inte tycker att du har tid att börja träna kan lägga undan ursäkterna – för de flesta har nog en timma över i veckan.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.