Annons
Annons

Träna musklerna minst 2 gånger i veckan för bäst resultat

Träning 25 Apr 2016

Tjej-marklyftSluta dela upp träningen i benpass, bröstpass, ryggpass och så vidare – musklerna behöver tränas minst två gånger i veckan för bäst resultat!

Nu har studien kommit som kan innebära slutet för den populära “bro spliten”. Bro split är ett begrepp som används inom träningsvärlden för att beskriva träningsprogram där man bara tränar en eller några få muskelgrupper per pass. Detta gör man för att ge musklerna ordentligt med vila, eftersom man tror att man får bättre resultat av det. Men en ny studie visar att det inte verkar stämma.

Forskarna bakom den har gått igenom en mängd olika studier där man har undersökt effekten av olika träningsfrekvenser. Resultatet visar att du bör träna musklerna minst två gånger i veckan för att få bäst resultat. Det innebär dock inte att du behöver begränsa sig till två pass per muskelgrupp i veckan, utan att det inte fanns tillräckligt mycket underlag för att analysera nyttan av tre eller fler pass i veckan.

Känns det svårt att hinna med att träna alla muskler två gånger i veckan? Lugn, det är faktiskt enkelt om du väljer rätt övningar. Genom att välja övningar som tränar fler muskler på en gång istället för de som isolerar enskilda muskler blir träningen mer effektiv, och det kan räcka med två pass i veckan. Här hittar du några bra styrketräningsövningar som tränar hela kroppen på en gång!

Källa

FOTO: Fotolia

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.