Annons
Annons

Träna smartare!

Träning 16 Aug 2013
Träna smartare
Det är en myt att du sover sämre om du tränar sent på kvällen.

Är det bästa verkligen att löpträna före frukost? Och när på dygnet har vi lättast för att bygga muskler? Vi reder ut vad och när du ska träna, för att få ut maximalt av dina pass.

 

07.00
Har morgonstund alltid guld i mund? Ja, om du är ute efter att bränna fett så är det här bästa tiden att svettas i spåret. Nyckeln är att få igång kroppen före frukost, enligt belgiska forskare, som nyligen kunnat visa att de som äter en fettrik kost men tränar innan frukost inte går upp alls lika mycket i vikt i jämförelse med dem som äter samma typ av mat men tränar efter frukost. I genomsnitt la testpersoner som väntade med att köra sina pass på sig sex till sju kilo mer under en sexveckorsperiod, än de som begav sig till gymmet det första de gjorde. Anledningen tros vara att träning på fastande mage är mer fettförbrännande, men för att inte bli svimfärdig kan det vara bra att stoppa i sig något litet ändå innan du ger dig ut.

 

10.00
Dags att väcka tävlingsinstinkten i dig! Genom att ta ut dig till max vid samma tid under varje träningspass ställer du in kroppen på att prestera på max, varje dag just vid den här tiden, enligt en studie som publicerats i International Journal of Sports Medicine. Du kan alltså förbereda din kropp på att kunna ge allt just omkring klockan 10 på förmiddagen – samma tid som startskottet för de flesta lopp ju brukar ljuda.

 

12.00
Lunchträning är perfekt för att öka uthålligheten, enligt forskare vid University of Tasmania, som nyligen upptäckt att musklerna producerar som mest mjölksyra under eftermiddagen mellan klockan 14 och 16. Risken att du blir trött fortare är alltså högre ett par timmar efter lunch än om du snörar på dig joggingskorna och smiter iväg under din lunchtimme. Forskarna har dessutom nått slutsatsen att en förhöjd kroppstemperatur under eftermiddagen utgör större ansträngning för lungorna än under övriga dygnet, så genom att köra ett pass mitt på dagen gör du både dina ben och lungor en tjänst!

 

17.00
Efter klockan 17 är bästa tiden för högintensiv träning, enligt fitnessexperten Richard Scrivener. Enligt Scrivener har du bäst förutsättningar att prestera på max under eftermiddagen, eftersom den neuromuskulära aktiviteten – enkelt uttryckt kommunikationen mellan muskelfibrerna och hjärnan – då är som störst. En studie vid University of Arizona har visat att detta också hjälper dig höja kroppstemperaturen och värma upp omkringliggande vävnader fortare, vilket ökar din rörlighet.

 

19.00
Det är vanligt att vilja slänga sig på soffan vid den här tiden, men eftersom nivåerna av kortisol är som lägst nu på kvällen så har du bra förutsättningar för att få ut maximalt av ett styrkepass. Medan testosteron är ett hormon som bygger upp musklerna, bidrar kortisol till nedbrytning av muskelmassa och motverkar möjligheten till snabb återhämtning, enligt en studie publicerad i Chronobiology International. Kom upp ur soffan, släng i dig ett mellanmål och bege dig till gymmet!

 

21.00
Det finns en myt om att du sover dåligt om du tränat sent. Enligt en brittisk rapport från i år, genomförd på uppdrag av National Sleep Foundation, stämmer detta inte alls. Ett svettigt pass strax före läggdags kan istället hjälpa den som har sömnsvårigheter att somna lättare, förklarar stiftelsens ordförande David Cloud. Håll dig dock till träning som inte frigör för mycket adrenalin – satsa på yoga eller en lättare joggingtur och sen hopp i säng!

 

 

AV: Sarah Ivory och Emma Samuelsson FOTO: Getty

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.