Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Aktuellt

6 tips för bättre sömn – och finare hud på köpet

Annonssamarbete med Dermalogica

Visste du att inte bara hälsan utan också huden är beroende av god sömn? Här är några värdefulla tips som hjälper dig att sova bättre, och därmed också hjälper huden att återhämta sig under natten.

En sund livsstil är avgörande för hudhälsan. Hela 45 procent uppger att deras hälsa och livskvalitet påverkas av sömnproblem, och det drabbar också huden. Det räcker med bara ett par nätter av störd sömn för att det ska märkas på huden i form av glåmig hudton, mer markanta linjer och uttorkning.
Men vad kan du göra för att istället se till att huden återhämtas under natten?
Här är några enkla tips:

1. Stäng av mobilen, datorn och TV:n.
Minst 30 minuter innan du ska sova. Skärmar strålar ut blått ljus på en frekvens som lurar kroppen att tro att det är dag.

2. Håll temperaturen lite lägre i sovrummet.
Du svettas mer under natten vilket både kan störa din sömn samt vara irriterande för huden.

Annons

3. Undvik alkohol, socker och koffein på kvällen.
Dessa faktorer bidrar till uttorkning, hudirritation och orolig sömn.

4. Andas djupt och lugnt, låt kroppen bli tung.
På det här sättet reducerar du stress och syresätter samtidigt kroppen.

5. Gå och lägg dig och vakna samma tid.
Detta balanserar din dygnsrytm och kroppen kommer återhämta sig bättre.

6. Utsätt dig för starkt ljus på morgonen.
Det kan kännas lite bryskt men det hjälper kroppens biologiska processer.

Optimera hudens återhämtning

Hanna Seth-Sandén.

På natten går huden in i ett återställande och reparerande läge. Passa på att dra nytta av detta på bästa sätt när det kommer till dina hudvårdsrutiner. Här är några rekommendationer från hudterapeuten Hanna Seth-Sandén:

  • Var alltid noga med rengöring på kvällen – gör gärna rent två gånger med en mild, pH-balanserad rengöring
  • Använd dina koncentrerade serum på natten – då kommer de verkligen till sin rätt.
  • Applicera rikligt med fukt – huden förlorar en del vatten under natten, vilket kan leda till hudirritation och utslag. Din mjukgörande creme behöver inte vara fet – men rik på fukt.

Rekommenderad produkt


Sound Sleep Cocoon är en intensivt återfuktande nattcreme som förstärker hudens naturliga återhämtning. Den ger lyster och främjar en god natts sömn med hjälp av lugnande, aromaterapeutiska ingredienser.

Vill du veta mer om hudvårdande sömn och hudvårdsprodukter?
Besök
www.dermalogica.se

Annonssamarbete med Dermalogica

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.