Hälsa & Fitness
Hälsa

10 hälsoknep för latmaskar

Är du en riktig latmask? Det är okej, vi är också det ibland – här är knepen som gör ditt (lata) liv hälsosammare!

1. Gör storkok

Att göra fem portioner kräver inte så mycket mer tid och energi än att göra en, så när du väl står vid spisen kan du lika gärna passa på att göra storkok.

Att ha färdiga portioner av din hälsosamma hemlagade mat i kylen och frysen är perfekt för latmasken som inte orkar laga mat varje dag, men som ändå vill äta hälsosamt.

2. Använd koffein

Det känns inte alltid särskilt lockande att ta sig till träningen efter en lång dag på jobbet eller i skolan – framför allt inte för dig som är lat. Koffein är den perfekta lösningen.

Forskning visar nämligen att koffein inte bara är uppiggande, utan det gör också att träningen känns mindre ansträngande. Så med hjälp av en kopp kaffe eller ett koffeinpiller kan till och med en riktig latmask bli peppad.

3. Ha träningsväskan packad

Att packa en träningsväska kan kännas som en simpel sak, men att leta reda på en ren sport-bh, hitta träningsskorna som hunden har gömt eller hörlurarna som alltid försvinner kan kännas förvånansvärt jobbigt när det är dags att ta sig till träningen.

Genom att alltid ha väskan färdigpackad blir processen betydligt enklare. Det innebär en mindre risk för att du ångrar dig och slänger dig ner i soffan igen.

Annons
4. Använd halvfabrikat

Hemlagat från grunden är såklart bäst, men om du har ont om tid (eller energi) till matlagningen kan halvfabrikat vara ett bra alternativ – trots att det har fått så dåligt rykte.

Färdigrostade rotfrukter, frysta grönsaksbiffar eller en färdig sås kan göra det betydligt enklare och snabbare att laga mat, och är ett mycket hälsosammare val än att köpa med dig en hamburgare eller en pizza efter jobbet.

5. Träna hemma

Några enkla träningsredskap kan vara en väl värd investering för dig som är lat. En kettlebell är till exempel billig och tar knappt någon plats, men kan användas för att träna både kondition och styrka.

Så när du bara vill stanna hemma och kolla på din favoritserie istället för att ta dig till gymmet så kan du faktiskt göra det – samtidigt som du får träningen gjord.

6. Sov mycket

Om det är något latmaskar är bra på så är det att sova – och som tur är så är det riktigt hälsosamt! Det gör bland annat att du blir bättre på att lära dig nya saker, minskar risken för att du blir sjuk och gör det lättare att hålla vikten.

Vill du läsa om fler fördelar med mycket sömn så har vi listat fler positiva effekter här. Med andra ord innebär det att du kan ägna dig åt din favoritsyssla utan att ha dåligt samvete!

7. Skaffa en träningskompis

Kombinera nytta med nöje genom att börja träna med en vän. För det första kan vännen hjälpa dig att hålla igång med din träning – risken för att du ska avboka ett pass minskar förmodligen om du vet att din vän står och väntar på dig.

För det andra är det stor sannolikhet att träningen blir roligare om du gör den tillsammans med någon tycker om, vilket innebär att chansen för att du faktiskt får den gjord ökar.

8. Göm väckarklockan

Vi skrev nyss att det är bra med mycket sömn, men för många är morgonen det enda tillfället då det finns tid till träning. Om du har svårt att ta dig upp till ditt morgonpass finns det ett bra knep: göm väckarklockan.

Lägg den gärna under sängen eller soffan så att du behöver komma ner på alla fyra och sträcka på dig för att nå den – då har du börjat använda kroppen när du väl får stopp på den, och risken för att du går och lägger dig igen kommer minska.

9. Hitta en träningsform du gillar

Inte ens den största träningsentusiasten tycker att det är roligt att ta sig iväg till träningen varje gång – men för dig som är lat tar det förmodligen emot extra mycket, och därför är det superviktigt att du hittar en träningsform du gillar.

Det behöver inte vara den optimala träningsformen som får dig i toppform på kort tid, det viktigaste är att det är något som du gillar och som du kan tänka dig att göra regelbundet.

10. Vardagsmotionera

Har du svårt att få det där träningspasset gjort några gånger i veckan? Då kan vardagsmotionen vara din räddning. Att ta trappan istället för hissen tar knappt någon extra tid, men kommer bidra med enormt mycket hälsoeffekter. Eller varför inte resa dig från kontorsstolen en gång i timmen för att göra några knäböj och armhävningar?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.