Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Hälsa

10 tecken på att du är påväg in i väggen

Foto: Pixabay


Känner du dig extremt trött men har ändå svårt att somna på kvällarna? Glömmer du lätt bort vardagliga saker och känner ångest och nedstämdhet? Då kan du vara påväg att utveckla ett utmattningssyndrom.

Brukar du ofta tänka tanken; “Lite stress ska väl kroppen tåla”? Det är faktiskt sant, kroppen och hjärnan är utrustade för att inte bara tåla men också skärpas i stressande situationer – men bara till en viss utsträckning, tyvärr.

Rent evolutionärt var stress livsviktigt för vi skulle kunna hantera en potentiell fara, som att fly undan eller kanske till och med slåss mot ett lejon på savannen. I dagens moderna samhälle har en sådan livsfarlig situation istället förflyttats till att handla om i stort sett vad som helst. Att hinna med bussen, tåget, skicka in tentan innan deadline – listan kan göras lång. Inte särskilt livshotande, men ack så påfrestande.

Lyssna på kroppens signaler

Att samtidigt hinna med livet och allt vad det hör till gör inte saken enklare. Men det finns en viss gräns för hur mycket stress vår kropp klarar av innan den blir sjuk, och när den gränsen är nådd är återhämtningen lång och inte sällan svår. Men ta det lugnt, kroppen är duktig på att sända ut signaler på att du är påväg in i den där berömda väggen innan du nått den, du måste bara lyssna på den.

Här är tio tecken att hålla koll på:

1. Din energi är låg, men hur många tupplurar du än får in känner du dig inte piggare.

Annons

2. Du har svårt att somna på kvällarna och vaknar ofta på nätterna och har svårt att somna om.

3. Du känner dig nedstämd och orolig.

4. Du har kort stubin och irriterar dig lätt på saker som tidigare inte stört dig nämnvärt.

5. Du har ångest.

6. Du har koncentrationssvårigheter och har svårt att komma ihåg de mest vardagliga saker, som vart du la dina nycklar när du kom hem eller vad du skulle handla i mataffären.

7. Du har problem med att planera och genomföra uppgifter. Kanske påbörjar du flera uppgifter samtidigt och får därför svårt att avsluta dem.

8. Du har hjärtklappning, yrsel och värk.

9. Du är känslig för ljud.

10. Du får problem med magen och tarmarna. Kanske kan du inte längre äta eller dricka saker du tidigare inte haft något problem med, som stark mat eller kaffe.

Känner du flera av dessa symptom kan det vara läge att trappa ned på tempot innan det är försent. Det är lättare att förebygga utmattningssyndrom än att bekämpa den.

Källa: 1177

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Annons
Annons