Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Hälsa

5 anledningar att skippa vågen

Siffran på vågen kan skapa onödig stress och oro när du försöker minska din fettprocent. Här är fem anledningar till varför du bör slänga ut vågen.

1. Du får ökad risk för ätstörningar
Forskning visar att risken för ätstörningar ökar när man väger sig ofta, vilket vi skrev om här. I den tio år långa studien kunde man se att personerna som vägde sig själva ofta var mycket mer benägna att utsätta sig för farliga beteenden i syfte att kontrollera vikten.

2. Din vikt varierar naturligt
Din vikt varierar under hela dagen beroende på hur mycket du har ätit och druckit eller om du har varit på toa. Även om du väger dig varje dag vid samma tidpunkt kommer vikten variera beroende på andra faktorer, som till exempel var du befinner dig i din menstruationscykel.

Annons

3. Du vet inte vad vikten består av
Speciellt du som tränar mycket styrketräning bör akta dig för vågen. En viktuppgång kan i själva verket vara ett bra tecken, eftersom det kan innebära att du har lagt på dig muskler. På samma sätt kan du ha tappat muskelmassa när vågen visar på minus.

4. Det finns bättre metoder
Som du kanske har förstått säger egentligen inte siffran på vågen särskilt mycket om hur din kropp har förändrats. Som tur är så finns det metoder som fungerar bättre för att mäta utvecklingen. Testa till exempel att mäta dig med ett måttband en gång i veckan – var noga med att mäta på samma ställen varje gång – eller testa ett par jeans som är någon storlek för liten.

5. Det är lätt att bli besatt
Det är lätt att fastna i fällan där man väger sig varje morgon, och låter siffran på vågen avgöra hur lyckad man är. Det kan skada ditt självförtroende och leda till psykisk ohälsa, och detsamma gäller för mätmetoderna ovan. Ett tips för att undvika det är att förvara vågen, måttbandet eller jeansen hos en vän, som bara låter dig mäta dig en gång i veckan. Eller allra helst – skippa mätningarna och lär dig känna efter om du mår bra och känner dig bekväm.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.