Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Hälsa

5 anledningar att sova mer

katt-soverÄr du en sjusovare? Grattis! Här är fem saker som händer när du inte sover tillräckligt mycket…

1. Risken för att bli sjuk ökar
Risken att bli förkyld är hela fyra gånger större om du sover för lite, och störst risk har du som sover fem till sex timmar per natt enligt den här studien. De 164 deltagarna fick först rapportera hur mycket de sov under en vecka för att sedan ta ett nässpray med ett förkylningsvirus. Resultaten var tydliga – personerna som inte hade sovit tillräckligt mycket blev oftare sjuka.

2. Du blir hungrigare
Om du försöker gå ner i vikt är sömnen otroligt viktig – så viktigt att det faktiskt kan vara bättre att skippa morgonpromenaden för att få mer sömn. I den här meta-analysen har forskare gått igenom tidigare studier där man har undersökt hur kaloriintaget påverkas när vi inte sover tillräckligt mycket – och resultatet visar att vi i snitt äter 385 kalorier extra.

Annons

3. Du lär dig mindre
Under studietiden är det många som slarvar med sömnen och stannar uppe hela nätterna – ett dåligt val enligt den här studien. Studiedeltagarna som sov efter att de fick lära sig ett antal ord på swahiliska kom nämligen ihåg fler efter tolv timmar än de som inte sov. Fortfarande efter halvår kunde gruppen som sov efteråt komma ihåg fler ord.

4. Din tarmflora påverkas
De senaste åren har forskare upptäckt att tarmbiotan inte bara påverkar hur din mage mår, utan också vikten, humöret och risken att drabbas av olika sjukdomar – bland annat. I den här nypublicerade studien från Uppsala kunde man se att tarmfloran förändrades till det negativa efter bara två nätters sömnbrist.

5. Du presterar sämre
I den här studien lät man elva basebollspelare sova mer under en fem till sju veckor lång period. Resultaten visade att den ökade sömnen gjorde dem både snabbare och till bättre skyttar.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.