Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Hälsa

Osund utseendefixering

Osund utseendefixering
Är den främsta anledningen till att du tränar att du vill se bra ut? Det kanske är dags att tänka ett steg längre …

Att komma i form inför beach 2013 är en utmärkt morot för att pallra sig iväg till gymmet. Samtidigt kan vi inte låta bli att undra om vi håller på att bli för fixerade vid hur vi ser ut.

Våren är här på allvar, och med det vackra vädret följer också tankarna på en kommande sommar på stranden. Kanske lägger många på ett extra kol för att forma figuren och komma i bikinin igen, som det så fint brukar heta – och inget ont om att sträva efter att få drömkroppen man alltid velat ha genom att äta bättre och träna mer. Om nu bilden av en Victoria’s Secret-modell iklädd den där bikinin som du länge gått och trånat efter får dig att ge dig själv en spark i baken och komma igång på allvar, då är det väl bara bra!

Men frågan är om det faktiskt är sunt i längden. Experter menar nämligen nu att risken med den utseendefixering som finns inbäddad i ett sådant mål leder till att vi glömmer bort det verkliga skälet till varför vi bör träna: för att hålla oss friska och må bra. Är träning i första hand ett medel för att vi ska kunna glänsa lite extra under ett par veckor på stranden i sommar, eller för att vi ska bli gladare, sundare och leva längre? Är det egentligen inte lite snedvridet att vi kan bli betydligt mer exalterade av att ha minskat två centimeter i midjan så att vi kommer i smaljeansen, än att vi inser att vi på sikt sänkt risken för att drabbas av hjärtsjukdomar, högt blodtryck och diabetes typ 2?

 

Har vi blivit klokare?
”Vi behöver alla hitta motivationen som hjälper just oss att nå det där målet vi satt upp eller upprätthålla en regelbunden träningsrutin, och målet att vilja se bra ut är i sak inte sämre än något annat, som att exempelvis sikta på att genomföra ett lopp eller en tävling”, säger PT:n Richard Callender, som flera gånger konsulterats som expert av amerikanska The Biggest Loser. ”Redan för några decennier sedan använde fitnessvärlden träningsförebilder som Arnold Schwarzenegger och Jane Fonda för att få folk att motionera och hitta tillbaka till formen, och likadant är det idag. Fitnessindustrin gör samma sak nu för att få folk att träna och gå ner i vikt, med målet att se bra ut och ha en snygg och vältränad kropp”, förklarar Callender.

Vad man skulle kunna fråga sig är dock hur det kommer sig att övervikt och fetma bara blir vanligare, allt längre ner i åldrarna. Hur bra funkar egentligen utseendeidealen som motivationsfaktor när det kommer till att få människor att träna regelbundet och äta sunt? Hur kommer det sig att vi aldrig har haft mer kunskap om motion och hälsa, samtidigt som fler och fler människor dör på grund av viktrelaterade sjukdomar?

Annons

 

Yta kontra välmående
Caldwell förklarar att problemet till stor del har sin grund i ”quick fix-tänket” i vårt moderna samhälle. ”Vi vill ha fantastiska resultat på minsta möjliga tid, vilket i längden innebär att vi tenderar att bara ta kontroll över och få bukt med ’följderna’ av ett problem, istället för att gå till botten med vad som är den bakomliggande orsaken. Följden av detta blir att vi fokuserar mer på hur vi ser ut i spegeln eller ställer oss på vågen oftare för att kontrollera vad den senaste tidens ansträngningar kan ha resulterat i, istället för att bli exalterade över att vi förbättrat lungkapaciteten, ökat vår rörlighet, blivit starkare eller ser positiva förändringar vad gäller vår mentala hälsa.

Och det är inte bara vi själva som individer som förlorar på att ha det här synsättet. Ju mer självupptagna vi blir gällande hur vi vill och kan se ut, desto mindre bidrar vi till att hjälpa dem runt omkring oss att åstadkomma hälsosamma och positiva förändringar, som faktiskt skulle gynna både dem själva och samhället på ett djupare plan.

”Det kanske låter som att jag överdriver eller drar det hela lite till sin spets nu, men faktum är att vi alla skulle behöva ta mer ansvar för att personerna i vår närhet mår bra, både fysiskt och psykiskt”, förklarar Callender. ”Istället för att ta fasta på hur vi kommer att se ut i badkläder om ett par månader, borde vi ju naturligtvis fokusera på hur människorna som står oss nära mår och hur de flesta runt omkring oss skulle kunna må ännu bättre med hjälp av hälsosammare matvanor och mer fysisk aktivitet.” Du kan göra mycket för att inspirera andra, bara genom att förklara din syn på träning och varför du mår bra av att röra på dig. Förklara att anledningen till att du vill vara vältränad är därför att du känner att du orkar med vardagen på ett helt annat sätt, har mer energi, sover bättre och har ett starkare immunförsvar, istället för att tala om att du tränar därför att du blir glad när andra ger dig komplimanger för dina välsvarvade ben eller din platta mage. I det långa loppet lovar vi att det förstnämnda ger dig mycket mer tillbaka än bara en smalare kropp att visa upp under ett par veckor i juli.

 

Så kan du bli ett föredöme
• Inspirera och uppmuntra andra att bli mer aktiva och testa nya träningsformer. Ta med dig kompisen ut på en powerwalk eller föreslå ett pass på gymmet som en social aktivitet, eller anordna en liten fotbollsturnering tillsammans med era barn.

• Fokusera på de hälsomässiga fördelarna som du får av din träning när du diskuterar med andra. Förklara till exempel hur lätt det är för dig att bära runt på barn och matkassar nu jämfört med tiden då du inte tränade, eller hur mycket energi du har, istället för att understryka att du numera kommer i dina smaljeans.

• Tipsa kompisar och familj på ett naturligt och roligt sätt om dina sunda kostvanor. Ge dem ditt favoritrecept på proteinrika mellanmål som du brukar göra själv, eller tala om hur enkelt du snor ihop den där superenkla lunchlådan som är vida överlägsen snabbmatstället runt hörnet vid deras jobb.

 

AV: Joanna Ebsworth och Emma Samuelsson. FOTO: Corbis.com

 

Sara Valfridsson
Hej! Jag heter Sara och jobbar med det jag brinner för – inre och yttre hälsa med allt som hör till – i magasinen Hälsa & Fitness, Yoga World och Kom i Form. Här på yogaworld.se delar jag med mig av tips för ditt (yoga)liv i form av inspirerande böcker, bra musik, tänkvärda livsvisdomar, mat och dryck som fyller dig med god energi, spännande möten och resor samt tips för din träning när du vill röra dig utanför mattan.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.