Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Skönhet

Håll fötterna i toppform

fötter

Fötterna är grunden för hela din kropp, se till att hålla dem vältränade och välmående!

Du kämpar på gymmet för att hålla din kropp är i form, men tänker du på att dina fötter också behöver omsorg? Det är enkelt att ta dem för givna, men de är trots allt grunden för hela din kropp och om du skadar dem kan det bli svårt att nå dina träningsmål. Vi har tagit ett snack med fotvårdsspecialisten Emma Supple för att få veta vad du ska göra för att hålla fötterna i topptrim!

1 Knyt träningsskorna ordentligt  – den här knytningen förhindrar att hälen glappar och ser till att vikten fördelas jämnt över foten, vilket förhindrar skador och blåsor. Ta fram dina skor och ta ut skosnörena från de två översta hålen på varje sida. Knyt rakt från det tredje hålet på vänster sida till det översta hålet på höger sida, och repetera på andra sidan. Skapa en ögla genom att trä vänster skosnöre ett hål längre ner och repetera på den andra sidan. Nu tar du vänster snöre och trär genom höger ögla och vice versa. Knyt skosnörena sedan som du brukar och anpassa så att de sitter lagom hårt genom att dra i de översta hålen.

2 Använd inte sprit på fötterna.  Det är en vanlig metod bland idrottare och löpare för att bli av med blåsor, men att torka ut huden är en dålig idé. Istället ska du försöka hålla huden på fötterna återfuktad för att minimera risken för sprickor, blåsor och smärta. Skrubba fötterna med en borste av svinborst och smörj sedan in med en återfuktande crème. På apoteken och i skönhetsbutiker hittar du många crèmer som är gjorda för just fötterna, testa någon av dem och njut av dina lena och välmående fötter.

Annons

Stretcha fötterna med båda benen böjda. Den vanligaste vadstretchen är förmodligen den där du står med båda händerna placerade mot en vägg ungefär i axelhöjd, en fot flexad framför dig och en fot i golvet bakom dig. Här brukar det bakre benet vara sträckt, men om du böjer på det lite kommer du även åt den tredje delen av din akillessena.

4 Skippa den elektriska fotfilen. De skapar värme i hudens vävnad, vilket kan orsaka inflammationer och skador. För att motverka det kan din hud då skapa förhårdnader, vilket förvärrar problemet. Fila istället omsorgsfullt för hand och tvätta dem försiktigt i lite kallare vatten än vanligt för att få fina och fräscha fötter.

Håll fötterna starka. Öva på att spreta med tårna, plocka upp saker med foten och sträcka på dem för att se till att de håller sig starka och rörliga. Gör alla de här sakerna fem gånger om dagen med varje fot.

6 Använd inte silvertejp på vårtorna – det finns inga bevis för att det fungerar. Skrubba istället fötterna med en borste och använd antibakteriell tvål. Vårtor försvinner alltid, men det tar i genomsnitt två år så om du vill skynda på processen kan du testa ett vårtmedel som du hittar på apoteket.

7 Separera tårna varje dag. Dina fötter är en anatomisk struktur, så att hålla tårna starka och smidiga var för sig kommer förhindra skador. Testa ett par barfotaskor med fack för varje tå, till exempel Fivefingers som du kan köpa på outnorth.se från 945 kronor.

8 Använd inte högklackat för ofta. Höga klackar skapar en stor belastning på vissa delar av fötterna, vilket kan leda till smärta och skador i slutändan. Spara de högsta klackarna till festliga tillfällen och använd ett par platta, snygga skor i vardagen.

 

TEXT: Emma Lewis FOTO: iStock

 

Tags : Fötter

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.