Hälsa & Fitness

modellkroppar

Annons
Annons

Sanningen bakom modellkropparna

AktuelltPlus
Drömmer du i hemlighet om att få en lika snygg kropp som supermodellerna? Det kanske är dags att tänka om! En del av oss vill fortfarande se ut som de spinkiga supermodellerna på modevisningarnas catwalks, men som tur är har vi under de senaste åren sett en ökning av mer vältränade modeller i modevärlden – något som kanske innebär att vi nu har mer realistiska och hälsosamma ideal att gå efter? Det nya modellidealet andas självsäkerhet och kvinnlighet på samma gång: hon är stark och vältränad, med synliga magmuskler och välformade ben – men fortfarande med kurvor och former på de rätta ställena. Vi blir kanske avundsjuka på modellernas snygga kroppar, men vi beundrar dem även för deras hängivenhet, motivation och att de alltid är i toppform, samt för att de väljer att träna istället för att svälta sig för att vara så smala som möjligt. De inspirerar oss och får oss att tro att om vi bara tränade lika hårt som dem så kan vi också se lika bra ut! Frågan är bara exakt hur mycket tid och träning vi behöver lägga ner? Det finns en mängd supermodeller som erkänt att de driver sig själva till gränsen för att nå ett visst formideal Det finns en mängd supermodeller som erkänt att de driver sig själva till bristningsgränsen för att nå formen inför en kommande visning eller plåtning, att de plågar sig själva genom att träna stenhårt två gånger om dagen i flera månader och slutar äta fast föda veckorna innan de uppträder samt, skrämmande nog, minskar ner på vätskeintaget de sista dagarna för att undvika att kroppen binder vätska för att göra musklerna mer framträdande. Modellerna kanske ser hälsosamma ut när de visar upp sig på catwalken, men frågan är hur sunda de är egentligen, samt vilken skada de vållar sig själva på sikt genom att pressa sig till det yttersta på det här destruktiva sättet. Höga krav ”Det behöver inte vara skadligt att träna två gånger om dagen. Kvinnliga idrottare på elitnivå tränar mycket hårdare än modellerna, men de är ändå förebilder för kvinnor”, säger brittiske PT:n Dan Roberts. ”Om ditt jobb innebär att du måste vara i toppform – oavsett om du är skådespelerska, modell eller idrottskvinna – så måste du offra den tid som krävs och träna hårt. Däremot får du aldrig försaka kosten! Din kropp kan ta skada om du inte förser den med rätt näring, och därför är det viktigt att du har en sund inställning till mat. Rätt mat ger dig dessutom mycket bättre resultat på sikt.” Tyvärr ställs det alltför höga krav på många modeller, och många tar därför till drastiska åtgärder för att få behålla sina jobb. Dock inte alla, som tur är. Fitnessmodellen Jacqueline Freeman medger att hon ”tänker på vad hon äter en vecka innan en fotografering”, men säger samtidigt att det som driver henne att hålla sig i form är hennes roll som gruppinstruktör och kärleken till träning. Detta hindrar henne också från att ta till drastiska medel för att hålla sig i form, eftersom hon är rädd om sin kropp. ”Jag är även den sortens modell som inte behöver se extremt vältränad eller smal ut och som därför inte har samma press på mig som många andra. Som modell är det tänkt att jag ska se ut som vilken hälsosam tjej som helst, och det gör jag också genom att leva ett sunt och hälsosamt liv.” Hon blir mörkrädd när hon tänker på de modeller som arbetar med underkläder och mode, och som tvingas att sträva efter ett orealistiskt ideal i form av trådsmala kroppar eftersom arbetsgivaren tror att det är det publiken vill se. Nya ideal Bloggaren och den före detta modellen Bailee Roberts håller med om att reklam- och annonsindustrin till stor del ligger till skuld för de snedvridna idealen. ”Det är frustrerande att tänka på att man inom modellvärlden placerar tjejerna i olika kategorier, till exempel katalogmode, plusstorlekar och fitness – men kategorin ’sund och hälsosam tjej’ saknas tyvärr”, säger hon. ”Varför är inte idealet att ha en normal kroppsform, alltså att varken vara under- eller överviktig utan en lagom vältränad och hälsosam kropp? Varför ser vi inte sådana modeller i annonserna? Om det vore fallet hade inte modellerna behövt pressa sig så hårt för att se ut på ett visst sätt, med resultatet att vanliga tjejer inte längre ser det onormala som något att eftersträva. Med andra ord hade vi alla levt mycket hälsosammare och sundare liv!”, utbrister hon. FÅ EN VACKER OCH HÄLSOSAM KROPP med hjälp av de här råden från PT:n Dan Roberts: Försök att hitta den bästa versionen av dig själv istället för att sträva efter att se ut som någon annan! Jobba med DIN kropp och se till att ha realistiska förebilder som matchar din kroppsform och din längd. Ät hälsosamt. Att svälta sig är inte en strategi – det är en sjukdom. Ät mer grönsaker och protein och minska ner på de snabba kolhydraterna. Och glöm inte att dricka mycket vatten! Träna med vikter. Strong is the new skinny! Våga använda vikter – det är snyggt med synliga muskler och styrketräning kommer hjälpa dig att snabbt minska i fettprocent. Samtidigt är det en träningsform som ger dig en välformad och snygg kropp på kort tid.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.