Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Träning

3 vanliga träningsmyter

3 myter

Har du gått på några av de här vanliga träningsmyterna?

”Om du lyfter lätta vikter får du tonade och slanka muskler”
Du kan påverka dina musklers utseende på två sätt – du kan göra dem större eller mindre. Allt annat är genetiskt. Genom att träna med lättare vikter kommer du alltså inte få slanka och tonade muskler – enda skillnaden är att det kommer ta lite längre tid att få resultat än om du hade tränat tyngre.

Annons

2 ”Undvik träningsvärk genom att stretcha”
Stretching kan ha fördelar för dig som vill öka din rörlighet, men att det skulle minska träningsvärken är en myt. Faktum är att det inte verkar finnas några riktigt bra metoder för att förebygga träningsvärk, så du får helt enkelt bita i det sura äpplet och härda ut. Men det positiva är att träningsvärk är som mest framträdande när du börjar med en ny träningsform du inte är van vid, så om du håller fast vid din träningsrutin kommer du förmodligen inte få lika ont dagarna efter.

”Du måste äta protein direkt efter träningen för att få resultat”
Sveper du din proteinshake direkt efter träningen för att vara säker på att du får ut maximala resultat av passet? Du kan ta det lugnt. Tidigare trodde man att det var viktigt att få i sig protein så fort som möjligt efter träningen, men nu vet man bättre. Det är den totala proteinmängden du får i dig på en dag som är viktig, så du kan ta dig hem i lugn och ro och laga en god måltid istället för att stressa i dig en proteinshake.

 

AV: Sara Dahlström och Sarah Ivory  FOTO: Fotolia

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.