Annons
Annons

5 anledningar att INTE träna

Träning 15 Maj

vila“Aldrig vila” är ett populärt uttryck i träningsvärlden – men ibland behöver vi faktiskt vila. Här är fem tillfällen då du faktiskt bör skippa träningen.

1. När du har sovit dåligt
Det här gäller framför allt morgonträning. Att gå upp tidigt och träna när man inte har fått tillräckligt mycket sömn är kontraproduktivt, eftersom sömnbrist bland annat kan leda till en ökad hunger och fettinlagring eftersom du får ett ökat kortisolpåslag. Så sov vidare istället för att gå upp den där morgonen. Dessutom har du förmodligen en sämre balans och koordination när du är trött, vilket kan leda till skador.

2. När du är sjuk
Alla vet nog att det inte är en bra idé att träna när man har ont i halsen, men bara för att du inte har ont i halsen betyder det inte att det är fritt fram att träna. Att träna med feber och hosta är inte bara extremt jobbigt för dig själv utan också för de andra som befinner sig på gymmet eller gruppträningen och riskerar att bli smittade. Så ta några extra dagar vila efter sjukdomen, och stanna hemma för säkerhets skull när du känner att en sjukdom är på gång.

3. När du är stressad
Måste du skynda från jobbet för att hinna träna innan du ska hem och laga mat och hämta barnen och allt vad det kan var? Det kanske är en bra idé att hoppa över träningen då. Bland annat den här studien visar att du får betydligt sämre resultat av din träning om du känner dig stressad.

4. När du absolut inte vill
Den här punkten är kanske inte tillämpbar på alla. Om du aldrig känner för att träna behöver du förmodligen tvinga dig till det ibland. Men om du i vanliga fall gillar att ta dig till gymmet, gruppträningen eller löpspåret och plötsligt inte alls känner för det kan det bero på att du är övertränad. Ta några dagars vila och känn efter om det ändras – kanske känns det roligare än någonsin då?

5. När träningen innebär att du måste hoppa över något som är viktigt för dig
Kanske den viktigaste punkten av alla. För träning ska vara en självklar och rolig del av ditt liv – men det ska inte ta över det. Det är alltså helt okej att hoppa över ett pass till förmån för en födelsefest hos en vän, en familjemiddag, en utflykt med barnen eller vad det nu kan vara. Då kommer ditt liv vara roligare, vilket också kommer ge bättre träningsresultat i slutändan.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.