Hälsa & Fitness
Träning

5 anledningar att skippa träningen

“Inga ursäkter” brukar folk säga lite klyschigt – men här är faktiskt några bra anledningar till att hoppa över träningen.

1. Du har sovit dåligt
Det här är extra viktigt för dig som tränar på morgonen. Har du inte fått tillräckligt mycket sömn på natten är det faktiskt en bättre idé att sova ut än att gå upp och träna. Som vi har skrivit mer om här har nämligen sömnbrist massor av negativa effekter, som en sämre prestation, ökad hunger och större risk för sjukdomar – det betyder att nettoeffekten kan bli noll eller till och med minus av att gå upp tidigt och träna.

2. Du är riktigt trött
Du kanske har planerat att gå och träna efter jobbet, men känner dig helt slut – då är det faktiskt okej att skippa det passet. Visst, det kan vara ett problem om det händer varje gång men om du någon gång då och då känner att du inte orkar träna så gör det inget. För hur mycket nytta gör du egentligen under träningen om du håller på att somna?

Annons

3. Du vill verkligen inte
Brukar du älska att träna, men plötsligt känner att du verkligen bara vill stanna hemma? Gör det! Som vi har skrivit om här kan det vara ett tecken på överträning och att din kropp behöver vila. Men tänk på att det här inte gäller för dig som aldrig vill träna – i så fall får du nog kämpa dig dit mot din vilja då och då.

4. Det blev för sent
Ibland har vi helt enkelt fullt upp, och det kanske inte är förrän på kvällen vi har tid för träning. Men då är det faktiskt helt okej att gå och lägga sig istället för att träna. Tränar du för sent riskerar du att sova dåligt på natten, och som vi nämnde tidigare har sömnbrist många otrevliga hälsoeffekter. Men bara så du vet – det här duger inte som ursäkt varje gång, om det alltid råkar bli för sent är det nog dags att omprioritera lite.

5. Du vet inte om du är helt frisk
Du känner dig lite tjock i halsen och vet inte om du håller på att bli sjuk, eller så är du inte helt säker på om du är frisk från förkylningen än. Då är det bättre att ta det säkra före det osäkra, eftersom det annars kan leda till direkt livshotande konsekvenser.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.