Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Annons
Annons
Träning

5 anledningar till att träna med fria vikter istället för maskiner

Vill du bygga muskler och bli stark? Här är fem anledningar till varför du borde skippa maskinerna och satsa på fria vikter som hantlar, kettlebells och skivstänger på gymmet.

1. Det är effektivt
När du tränar med fria vikter måste du använda hela kroppen för att stabilisera, vilket innebär att fler muskler aktiveras till skillnad från när du använder maskiner, som oftast bara tränar en muskelgrupp i taget. Det betyder att du inte behöver göra lika många övningar som i maskiner, och kan därmed få mer träning gjord på kortare tid.

2. Det är funktionellt
Ja, ordet “funktionellt” är lite uttjatat men i det här fallet stämmer det. För hur ofta i vardagen är det egentligen du behöver använda en isolerad muskel medan alla andra stöttas upp av en maskin? När du använder fria vikter lär du dig att stabilisera dig själv och använder alla små muskler, vilket gör att det är mer användbart i vardagen när du till exempel reser dig upp, bär kassar och liknande.

Annons

3. Det är säkrare
Spontant kanske maskiner känns säkrare än fria vikter, men så är det inte. Maskiner är utformade efter en viss person med en särskild rörelsebana, men långt ifrån alla ser så. Det betyder att du tvingar in din kropp i en rörelse som inte är naturlig för dina vinklar. Använd fria vikter istället, men börja med en lätt vikt så att du lär dig korrekt teknik.

4. Du får bättre koordination
Det är väldigt enkelt att träna i maskiner – lite för enkelt. Du behöver ju trots allt bara sätta dig där i stolen och följa den fasta rörelsebanan. När du använder fria vikter måste du använda flera muskler och övar därmed upp samspelet mellan dem. Det ger dig en bättre koordination, vilket du har nytta av vid många tillfällen utanför gymmets väggar.

5. Det är roligare
Med fria vikter har du en större möjlighet att utvecklas, och kan även jämföra dina resultat med andra – till skillnad från när du tränar i maskiner, där vikterna varierar från gym till gym. Alla är såklart olika, men för de flesta innebär det att träningen blir roligare eftersom du kan sätta mål och försöka uppnå.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Annons
Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga