Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Träning

5 anledningar till att våga vila

SovaFår du ångest om du missar ett träningspass? Släpp det, här är fem anledningar till varför du faktiskt behöver vila från träningen ibland.

1. Träningen blir roligare
Allt blir tråkigt om man gör det för ofta, och det gäller även träningen – hur mycket du än älskar det. Tycker du att något är tråkigt ökar risken för att du hittar på anledningar att skippa det, eller helt enkelt inte gör det du ska. Så genom att se till att du vilar några gånger i veckan kommer träningen bli roligare, vilket långsiktigt leder till bättre resultat!

2. Ditt centrala nervsystem får vila
Tränar du för hårt och för ofta finns risken att ditt centrala nervsystem (CNS) blir övertränat. Det resulterar inte bara i att dina träningsresultat blir sämre, utan kan också leda till att du får ett sämre humör, sover dåligt, blir deprimerad och liknande. Ett övertränat CSN kan ta lång tid att återhämta, så det är definitivt något du bör undvika.

Annons

3. Dina muskler växer
Du bygger inte upp dina muskler när du tränar, det är snarare tvärtom – under träningen bryter du ner dem och under vilan bygger du upp dem. Om du inte låter musklerna återhämtas ordentligt kan det alltså resultera i mindre muskelmassa. Studier har visat att musklerna behöver tränas minst två gånger i veckan för optimala resultat, men försök anpassa träningsvolymen för att låta musklerna återhämta sig mellan.

4. Ditt kortisol sjunker
När du är stressad ökar produktionen av kortisol i kroppen, ett hormon som bland annat ökar muskelnedbrytningen och fettinlagringen. Ett högt kortisol är alltså inte särskilt önskvärt för dig som vill hålla dig i form. Även stressen över att hinna träna kan leda till ett högt kortisol, så genom att ta det lugnt, inte stressa till gymmet efter jobbet eller sova en timma extra kan du faktiskt få bättre resultat.

5. Skaderisken minskar
Nedbrytna muskler och ett överansträngt CNS ger inte de bästa förutsättningarna för ett lyckat pass. När din kropp är sliten och trött ökar risken för att du skadar dig på gymmet – antingen genom att du skadar en muskel eller för att dina reflexer är försämrade så att du helt enkelt tappar en tung vikt. Skadar du dig kan du behöva hålla dig borta från träningen en lång stund, vilket definitivt inte kommer vara värt det.

Hur mycket är för mycket?
Det är svårt att säga vad som är för mycket eftersom det varierar från person till person och även beror på vilket träningsupplägg du följer. Det kan funka alldeles utmärkt att träna varje dag, så länge du inte tränar på max hela tiden. Du kan också träna på max hela tiden, så länge du inte gör det varje dag. Det är en balansgång som du måste hitta själv genom att lyssna på din kropp.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.