Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Annons
Annons
Träning

5 vanliga myter om stretching

Det finns massor av seglivade myter om stretching – vi tar kål på några av dem här.

1. Stretching förbättrar prestationen
I många idrotter ingår stretching som en naturlig del innan en tävling eller match – vilket är märkligt eftersom forskning snarare visar på negativa effekter på prestationen. Till exempel den här meta-analysen, där man har gått igenom tidigare studier på ämnet och kommit fram till att du får sämre styrka, kraft och explosivitet efter att du stretchar. Dessutom blir effekterna mer påtagliga ju längre stretchingen pågår.

2. Du minskar risken för skador
Men om det inte förbättrar prestationen borde det väl i alla fall minska skaderisken? Nej, faktiskt inte. I till exempel den här meta-analysen kunde man se att stretching har en väldigt liten – om ens någon – positiv effekt för skaderisken. Den enda tekniken som visade sig fungera skadeförebyggande var styrketräning.

Annons

3. Du får inte lika mycket träningsvärk
Ett vanligt argument till att stretcha efter gymträningen eller gruppasset. Men här såg man att stretchingen knappt hade några märkbara effekten på träningsvärken. Till exempel såg man i vissa fall en minskning med endast ett halvt poäng på en hundragradig skala – inte direkt värt det kanske?

4. Stretching gör musklerna längre
Det finns en gammal myt om att du genom att stretcha kan göra dina muskler längre och tonade istället för “bulkiga”. Och visst – vid extrem hård stretching kan muskelcellerna förlängas något enligt den här studien. Det är dock effekter som inte har någon märkbar effekt på ditt utseende, och definitivt inte kommer ge dig “en slimmad och tonad” kropp.

5. Du återhämtar dig snabbare genom att stretcha
I den här studien arrangerade forskarna till och med en tennisturnering för att låta deltagarna testa olika återhämtningstekniker mellan matcherna, varav en var stretching. Genom att bland annat analysera de tävlandes blodprov och prestation kunde man se att det faktiskt inte fanns någon skillnad.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Annons
Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga