Hälsa & Fitness
Träning

5 tips för att hitta träningsglädjen

Är du en sådan som inte gillar att träna? Tänk om – med hjälp av de här tipsen kan du bli en av de där hurtbullarna som längtar till dagens träningspass.

1. Behöver du sätta mål?

I dagens prestationsinriktade samhälle har vi blivit intalade att vi alltid behöver sätta upp mål att nå upp till. Och ja, ett mål kan utan tvekan vara ett bra sätt att få inspiration – men det kan också vara en källa till ångest. Så innan du börjar rada upp alla målen du vill uppnå med din träning kan det vara bra att ta en funderare: behöver du det? Eller ska du kanske bara träna förutsättningslöst och se var du kommer?

2. Släpp fördomarna om vad träning är

Vi förknippar ofta ordet “träning” med en människa på gymmet, i löpspåret eller kanske på gruppträningspasset – men sanningen är att träning kan vara så mycket mer än så. Det kan vara den extra långa promenaden med din hund, danspasset du gör hemma när du bara sätter på musiken du gillar och skakar loss, fotbollsmatchen du spelar mot dina vänner för skojs skull – allt som får dig att röra på dig, helt enkelt. Kanske är du redan en sådan som gillar träning, bara att du inte ens tänker på att det är träning idag?

Annons

3. Släpp tanken om att “no pain – no gain”

Ett gammal, klyschigt uttryck som fortfarande ofta används inom träningskretsar – även om vi vet att det inte är sant. På samma sätt säger många att de ska “slakta” musklerna och “kriga” på gymmet. Men träningen räknas lika mycket även om du kan gå dagen efter ett benpass, och trots att du inte är i närheten av att kräkas. Visst kan det vara en bra idé att då och då komma ut ur din komfortzon genom att höja pulsen rejält eller köra slut på dina muskler, men om du inte är ute efter att optimera dina resultat utan helt enkelt komma igång med träningen räcker det att du tränar på ett sätt som känns behagligt och skönt för dig.

4. Träna inte sådant du hatar

När du tvingar dig att stå en timma på crosstrainern, trots att du ville gå av efter den femte minuten, eller när du känner ångest inför ett gruppträningspass är något fel. Det spelar ingen roll att du tror att just dessa träningsformer är optimala för att du ska nå dina mål – du kommer i slutändan inte fortsätta med det om du hatar det. Dessutom kommer du koppla ihop träning med den känslan, vilket definitivt inte gör dig till en person som gillar att träna.

5. Krångla inte till det

För att börja träna behöver du inte veta vilka kosttillskott du ska ta, vilka redskap du behöver, vilken träningsprogram som är bäst och liknande detaljer. Det är bara att börja. Ofta snöar man in på små detaljer och glömmer bort det viktigaste – att röra på dig. Allt du gör när det kommer till träning behöver inte vara optimalt, för du kommer ändå få bättre resultat av att bara göra det än av att inte göra något alls.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.