Hälsa & Fitness
Träning

5 vanliga tekniktips du INTE borde lyssna på

De här tekniktipsen hör vi ofta – men du gör bäst i att inte lyssna på dem.

1. “Alla bör lyfta på samma sätt”

Den vanligaste myten när det kommer till träningsteknik är förmodligen att det finns ett optimalt sätt att utföra övningarna på. Hur just du bör lyfta beror på många faktorer – till exempel vilka vinklar du har, vilka mål du har och vilka förutsättningar du har.

Någon som har en lång överkropp kommer till exempel med stor sannolikhet inte gynnas av samma marklyftsteknik som någon som har långa ben. På samma sätt bör du förmodligen inte göra bänkpress på samma sätt om ditt mål är att bygga maximalt med muskler som om det är att lyfta så tunga vikter som möjligt.

2. “Tårna får aldrig passera knäna i knäböj”

Skulle det här stämma hade det inneburit att personer med små fötter inte kan gå lika djupt i knäböj – och det säger väl rätt mycket om hur ologiskt det här tipset är… Nej, så länge du inte har specifika problem med dina knän finns det ingen sanning bakom det här påståendet. Huruvida dina knän kommer gå längre fram än tårna beror bland annat på hur din kropp ser ut och hur just du knäböjer.

Annons

3. “Hela ryggen måste vara i bänken”

Ett vanligt påstående är att hela ryggen ska ligga mot bänken när man gör liggande pressövningar som bänkpress eller hantelpress. Det här rådet är ofta direkt kontraproduktivt. För att försäkra dig om att axlarna hamnar i en stabil och säker position bör du istället dra ihop och bak skulderbladen. För de allra flesta kommer det innebära att det skapas ett mellanrum mellan ryggen och bänken, och det är alltså inget fel på det.

4. “Dra in naveln”

Det här tipset kanske stämmer när det kommer till pilates och yoga, men absolut inte när du ska lyfta vikter. Att dra in naveln kommer istället göra dig mindre stabil, vilket ju inte är vad du är ute efter när du ska lyfta. Istället bör du tänka dig att du förbereder dig för att någon ska slå dig i magen – då får du bäst förutsättningar för en stark och stabil överkropp.

5. “Du måste alltid lyfta med perfekt teknik”

Vi vet, vi är förmodligen också skyldiga till det här påståendet… Om någon ska lära sig lyfta vikter kan det vara ett bra tips – men tolka det inte så bokstavligt. När du har lyft i många år och känner din kropp finns det en del tillfällen då det inte alltid är helt dumt att tumma en aning på tekniken, till exempel om du ska tävla och försöker lyfta så tungt som möjligt.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.