Hälsa & Fitness
Träning

7 tecken på att du är övertränad

Mer träning är inte alltid bättre – här är sju tecken på att du är övertränad och behöver vila från träningen.

1. Resultaten uteblir
Växer inte musklerna som de borde, eller blir du inte starkare hur mycket du än tränar? För de flesta beror det på att de inte tränar tillräckligt hårt eller ofta, men om du är typen som gärna tränar varje dag och alltid vill ligga på max så kan det bero på att du är övertränad. Om du inte ger kroppen tillräckligt mycket återhämtning bryts musklerna ner istället för att byggas upp, vilket kommer ge sämre eller helt uteblivna träningsresultat.

2. Du skadar dig ofta
Om du plötsligt märker att du oftare drabbas av skador eller värk än du brukade innan kan det bero på att du belastar din kropp för hårt, för ofta och för mycket. Det kanske känns tråkigt att stanna upp och ta en paus från träningen – men om du får en riktigt allvarlig skada kommer du förmodligen behöva vila ännu längre.

Annons

3. Du har ingen motivation
Om du är typen som brukar älska att gå och träna men nu har börjat ogilla det och hitta på bortförklaringar för att slippa det kan det vara för att du faktiskt behöver vila. Så ta en paus, lyssna på din kropp och ge den chansen att återhämta sig.

4. Du sover dåligt
När kroppen är stressad kan det vara svårt att slappna av, vilket resulterar i att det blir svårare att sova på nätterna. Eftersom sömnen sin tur är viktig för återhämtningen hamnar du i en ond cirkel som utan tvekan kommer leda dig till överträning om du inte agerar.

5. Du blir ofta sjuk
När du tränar försvagas ditt immunsystem, och om du inte låter kroppen återhämta sig tillräckligt mellan passet kan det leda till ett sämre immunförsvar mot sjukdom. Så om du ständigt går runt med en förkylning kan det bero på att du tränar för hårt och för ofta.

6. Din återhämtning har försämrats
Släpper aldrig träningsvärken efter passen, och känns kroppen extra stel och öm när du kommer till träningen? Det kan bero på att du är övertränad, och att din kropp helt enkelt inte har möjligheten att återhämta sig i tillräckligt mycket.

7. Din vilopuls är högre
En del av dessa faktorer är svåra att mäta rent konkret – men här är ett enkelt sätt att mäta om du riskerar att vara övertränad. Om kroppen är stressad kommer din vilopuls nämligen öka, så genom att mäta din puls när du vaknar på morgonen kan du få bättre koll på hur du mår.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.