Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Träning

8 anledningar till att lyfta tungt

Kvinna-kettlebell

Var inte rädd för de tunga vikterna på gymmet, det finns många goda anledningar till varför du borde lyfta tungt. Här är några av dem:

1. Träningen blir roligare
När du behärskar tekniken så lovar jag att det kommer vara roligare att lyfta en fulladdad skivstång än en två kilo tung medicinboll. Jag lovar.

2. Du kommer känna dig som en bad-ass
När du reser sig upp från en tung benböj kommer du definitivt känna dig som drottningen av världen. Eller i alla fall som drottningen av gymmet.

Annons

3. Du blir stark
Styrka kan vara bra vid många tillfällen – när du ska bära tunga kassar hem från affären, om du har köpt en ny soffa och var för snål för att beställa hemleverans eller om du vill vinna i armbrytning mot den störiga muskelknutten.

4. Du bränner fett
Dels kommer du bränna massor av fett när du tränar och dels kommer dina nya, snygga muskler bränna mer kalorier.

5. Du kommer se utvecklingen
Du kommer inte bara se hur din kropp utvecklas under tiden, men du kommer också se hur viktskivorna på skivstången blir fler och fler och hur hantlarna blir tyngre och tyngre.

6. Du kommer inte bli ”för stor”
Många kvinnor är rädda att bli för ”biffiga” av tung träning, men kvinnor har inte anlagen för att bygga gigantiska muskler. Om du vill ha stora muskler (och det borde du, för det är riktigt snyggt) så kommer du verkligen behöva kämpa för det. Det kommer liksom inte hända av misstag under en natt.

7. Det är effektivt
Istället för att göra 20 armhävningar kan du lassa på lite vikt på stången och göra fem repetitioner av bänkpress. Det sparar du mycket dyrbar tid på.

8. Du blir friskare
Styrketräning har många fördelar, bland annat minskar du risken att drabbas av benskörhet och hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom får du bättre sömn, mer energi och blir mindre stressad.

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.