Hälsa & Fitness
Träning

Därför borde du gå med vikter och så gör du

Att gå med vikter är förmodligen ett av de mest effektiva sätten att träna på – vi berättar varför och hur du gör det.

Vill du få mångsidig träning för stora delar av kroppen, som dessutom höjer pulsen rejält och kan göras på i princip vilket gym som helst med valfria redskap? Då borde du börja gå med vikter. Det finns många varianter som tränar kroppen på olika sätt, men gemensamt är att de alla ger kul och effektiv träning. Här är några av de stora fördelarna med att gå med vikter:

  1. Det tränar stora delar av kroppen. När du går med vikter kommer du behöva använda magmusklerna en hel del för att hålla balansen, och får även träning för rumpa och lår. Beroende på vilken variant du gör tränar du också axlar, underarmar och många andra delar av kroppen. Du får alltså mycket träning på en och samma gång!
  2. Du får upp flåset. Testa att gå en sträcka på minst 20 meter med tunga vikter så kommer du snart märka att även hjärtat får arbeta rejält. Förutom att du tränar styrka i stora delar av kroppen är det alltså även ett utmärkt sätt att träna kondition på.
  3. Det är enkelt! Det spelar ingen roll vilket gym du är på eller hur erfaren du är vid träning – alla kan göra det, och det går i princip att göra det var som helst. Så länge du har en sträcka på minst fem meter kan du gå flera varv, och du kan göra det med allt från medicinbollar till kettlebells och särskild strongman-utrustning.

Känner du dig redo att komma igång? Här visar vi några av de vanligaste varianterna, och berättar hur du gör dem.

Övning 1

Den här övningen heter “farmers walk” och är en vanlig gren i strongman-tävlingar. Du kan göra den med särskilda farmers-väskor som i videon eller med vanliga hantlar eller kettlebells. Du kommer kunna använda relativt tunga vikter, vilket innebär att du får bra träning för rumpa, lår och mage och inte minst greppet och underarmarna.

Annons
  • Ta tag i en hantel, kettlebell eller farmers-väska i varje hand. Se till att du har ett stadigt grepp om dem.
  • Behåll en stolt hållning och gå rakt fram.
Övning 2

Kallas för “suitcase walk”, och den enda skillnaden mot farmers walk är att du bara har en vikt i ena handen. Det innebär att du behöver arbeta mycket för att hålla överkroppen rak, och därför får du mer träning för magmusklerna.

  • Håll en vikt i ena handen.
  • Gå rakt fram och försök se till att kroppen inte lutar åt någon sida.
Övning 3

Skillnaden mot de tidigare övningarna är att du går med vikten över huvudet, något som kallas för “waiters walk”. Här får mage och axlarna arbeta riktigt mycket, och precis som i varianterna tidigare får du också träning för lår och rumpa.

  • Lyft en hantel eller kettlebell över huvudet på valfritt sätt.
  • Gå rakt fram med stolt hållning, spänn magmusklerna för att hålla överkroppen rak hela tiden.
Övning 4

Den här varianten heter “zercher walk”, och här använder du en stång som ligger o armvecken. Eftersom du har stången på framsidan av kroppen får du extra mycket träning för framsida lår och mage.

  • Placera en skivstång i armvecken och knäpp händerna framför. Om det gör ont i armvecken kan du ha en kudde mellan.
  • Håll överkroppen upprätt och gå fram.
Övning 5

I den här varianten får även armarna arbeta en del, och magmusklerna kommer få rejält med träning eftersom du håller vikten asymmetriskt. Det är dessutom en användbar övning om du till exempel ska tävla i strongman, eftersom det ofta ingår grenar där du behöver förflytta stenar eller säckar en sträcka i tävlingarna.

  • Lyft en säck, sten eller boll upp till axelhöjd på valfritt sätt. Använd den andra handen för att ge stöd om det behövs.
  • Gå fram, utan att tippa åt någon sida och håll uppe bollen hela tiden.

 

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.