Hälsa & Fitness
Träning

Fastande konditionsträning ger sämre fettförbränning

Brukar du träna på fastande mage för att förbränna fler kalorier? Det är dags att sluta med det.

Det har länge påståtts att man förbränner mer fett om man tränar på fastande mage. Därför är det många som startar dagen med ett konditionspass innan frukosten, men en ny studie visar att det kan vara helt felaktigt. Faktum är att det snarare kan ge motsatta effekter.

Deltagarna i studien fick genomföra fyra träningspass där de under en halvtimme tränade med en puls på mellan 55 och 60 procent av max. Innan passen fick de i sig en dryck som antingen inte innehöll några kalorier alls eller något av följande:

  • 25 gram vassleprotein
  • 25 gram kaseinprotein
  • 25 gram maltodextrin

Förbrände mer fett med protein

Deltagarna visste alltså inte själva vid vilket pass de fick i sig vilken dryck. Under och efter passet mätte forskarna deras energiförbrukning, och resultaten visade att deltagarna faktiskt förbrände mer fett när de hade fått i sig protein innan.

Annons

Det bör dock tilläggas att skillnaderna inte var särskilt stora, så om du inte känner för det finns det ingen mening med att tvinga i dig protein innan träningen. Men att genomföra träningen fastande kommer alltså inte leda till några extra fördelar, det är snarare stor risk att du inte kommer orka ta i för fullt.

Källa

 

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.