Annons
Annons

Hur viktig är frukosten innan morgonträningen?

Träning 26 Feb

Att frukosten är dagens viktigaste mål är många hemkunskapslärare och föräldrar noga med att förmedla. Men hur ligger det egentligen till? Ger frukosten superkrafter i alla avseenden?

Detta undrade författarna till denna studie vars hypotes var att prestationen vid kortare uthållighetsträning på fastande mage i större utsträckning beror på psykologiska snarare än fysiologiska faktorer. Det skulle innebära att individer som tror sig ätit frukost uppnår samma prestation som om de faktiskt ätit frukost.

I studien lät man 13 unga, cykeltränade män under tre morgnar genomföra ett cykeltest på ca 30 minuter. 90 minuter innan passet fick de dricka antingen enbart vatten, en frukostdrink med kolhydrater eller en placebo-frukostdrink med samma smak och konsistens men utan kolhydrater. Studien var dubbelblindad, vilket innebär att varken deltagare eller personal kände till vilken drink försökspersonerna fick. Det var av förklarliga skäl omöjligt att blinda intaget av vatten.

Prestationen var densamma
Det visade sig att prestationen var densamma oavsett om försökspersonerna hade druckit drinken med eller utan kolhydrater. Vid intag av enbart vatten innan cykeltestet var prestationen dock lägre. Den psykologiska faktorn verkar alltså spela en större roll än den fysiologiska vid kortare uthållighetsträning på fastande mage.

Ingen skada är alltså skedd om du trycker några extra gånger på snoozeknappen istället för att äta. Det går lika bra att fylla på med energi efter ditt träningspass.

Källa:

Mears, SA., Dickinson, K., Bergin-Taylor, K., Dee, R., Kay, J., James, LJ. (2017) Perception of Breakfast Ingestion Enhances High Intensity Cycling Performance. International Journal of Sports Physiology and Performance,27:1-21. doi: 10.1123/ijspp.2017-0318.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.