Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Träning

Kosovare Asllani vill visa att man kan nå toppen – oavsett bakgrund

Hon är fotbollsspelaren vars namn var på allas läppar under 2017, efter att ha vunnit ligaguld i både Manchester City och Linköping. Hon vann nyligen Diamantbollen – damfotbollens allra mest prestigefulla pris – och har dessutom blivit utsedd till årets bästa mittfältare. Vi var ju bara tvungna att ta ett snack med henne.

När vi inleder samtalet berättar Kosovare, eller ”Kosse”, att hon precis kommit hem från ett träningspass med Linköping – det sista träningspasset innan det bär av till Sydafrika med landslaget.

Hur ser träningsupplägget ut den här tiden på säsongen?
– Ja, det är väl inte den roligaste träningen just nu kanske. Försäsongsträningen är ju i full gång, vilket innebär en hel del löpning, styrka och uthållighetsträning. Försäsongen ser alltid olika ut från lag till lag, i Paris Saint-Germain och Manchester City såg inte säsongen likadan ut. I Sverige pågår säsongen från ungefär mars till november, medan det handlar om vinterhalvåret i de flesta andra länderna, med försäsongsträning under sommaren. Och alla lag har ju även olika träningsupplägg. Men i det stora hela handlar det om samma sak – att bygga upp muskelmassa och uthållighetsträna och jag har ju såklart hållit igång under december också, och inte bara vilat.

Så du har inte legat på latsidan och bara ätit massa god julmat då?
– Nä, (haha) jag önskar att jag bara hade fått göra det, men då blir januari en riktigt tung och segstartad månad. Jag måste hålla igång för att inte tappa muskelmassa och kondition.

Annons

Hur förbereder du dig för en match?
– För mig är det väldigt viktigt att varje dag innan en match är en förberedelse. Även om jag har en vecka fram till nästa match så vet jag att jag har strikta tider då jag ska äta. Jag försöker få in så många måltider som möjligt under veckan, med mycket kolhydrater. För oss elitidrottare är det större risk att äta för lite än för mycket. De flesta äter faktiskt alldeles för lite. Genom åren har jag lärt mig att allt jag får i mig är bra, särskilt under intensiva perioder med många matcher, som exempelvis under fotbolls-VM eller OS. Sen lägger jag mig också i tid, men det är oftast kosten som är viktigast. Träningen har man redan, vi är ju väldigt bra tränade.

Hur gör du för att prestera på topp?
– Jag har lärt mig vad som funkar för just mig och ju äldre jag har blivit, desto mer har jag kunnat påverka själv. Det kan handla om att få in mycket explosiv träning dagarna innan match, men främst måltider vid rätt tidpunkter – inte för nära inpå eller för långt efter träningar och matcher. På själva matchdagen handlar det om allt från bra sömn, en powernap och bra kost.

Har du några mentala knep eller rutiner?
– Man ska inte ha rutiner egentligen.  Jag ska känna att jag är redo och har gjort allt som krävs innan match. Jag ska kunna prestera utan rutiner. Men som mest redo är jag när jag har gjort alla de här stegen. När jag är utvilad, rätt tränad och har ätit bra kost. Sen har jag en liten speciell grej som jag gör – jag kliver alltid in med höger fot först in på planen.

Du vann nyligen Diamantbollen – hur känns det att vara bäst i Sverige?
– (Haha) Det är en svår fråga! Jag hade ett helt fantastiskt år förra året. Jag vann väldigt mycket och höll en allmänt hög nivå. Men det är lagprisen man vill vinna. De individuella priserna är en motivation till att inte nöja sig bara för att man har vunnit med klubblaget. Att vinna Diamantbollen har främst motiverat mig till att lägga i ytterligare en växel – att träna hårdare för att utvecklas ännu mer. Jag är otroligt stolt över att jag vann Diamantbollen.

Du riktade ditt tacktal när du tog emot priset till unga flickor och kvinnor som precis som du själv har mött motgångar genom livet. Vad vill du säga till dem?
– Jag är medveten om att många medspelare under min ungdom har gett upp eller slutat spela fotboll på grund av att andra har påverkat dem. Det tycker jag är otroligt tråkigt och mitt råd är att man aldrig ska lyssna på vad andra säger och tycker, utan lyssna till sin egen drivkraft. Man ska gå sin egen väg. Jag vill inspirera och visa att man kan nå toppen, oavsett bakgrund.

Vad kan vi göra för att kvinnor ska ta mer plats inom idrotten?
– Vi måste börja med att vara lyhörda och förstå att alla unga idrottare inte har samma förutsättningar, både hemifrån och utvecklingsmässigt. Alla får liksom inte skjuts till träningen av sina föräldrar och alla når inte upp till sin fulla potential redan i ungdomslagen. Allt för många spelare slutar i ung ålder, trots att de har massvis med talang. Det finns ingen där som snappar upp deras talang eller pushar och stöttar dem. Vissa spelare behöver mer tid att utvecklas och någon som tror på dem för att kunna växa. Därför är det otroligt viktigt att ha bra tränare, särskilt i ung ålder. Det kan göra skillnaden mellan någon som slutar och någon som fortsätter.

Det har varit mycket snack om löner, avtal och jämställdhet på sistone. Hur ligger det egentligen till – kan man som kvinna försörja sig på fotboll?
– Ja, det kan man faktiskt. Det har blivit så otroligt mycket bättre bara de två senaste åren och nu skulle jag säga att de allra flesta spelarna i Allsvenskan kan försörja sig på sin fotboll och definitivt i landslaget. På landslagsnivå kan nog de flesta bland topp tio-länderna inom damfotbollen försörja sig på sin idrott. Sen ska vi ju självklart inte nöja oss bara för att vi har kommit en bit på vägen.

TEXT: Lisa Degerlund  FOTO: Henrik Kindgren

Tags : Kosovare

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.