Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Hälsa & Fitness
Träning

Kul, enkel och effektiv sommarträning – vecka 1

Med start nu kommer vi varje vecka under sommaren dela med oss av ett träningspass som tar kort tid att göra och bara kräver ett redskap – trots det får du riktigt bra träning för alla kroppens muskler samtidigt som du höjer pulsen rejält.

Så gör du
    1. Gör fem repetitioner av alla övningarna nedan med ett och samma redskap utan vila (vi använde hantlar men du kan använda kettlebells, en skivstång, en medicinboll, två vattenfyllda vattenflaskor eller vad du har tillgång till). Sätt inte ner redskapen mellan övningarna.
    2. Vila max två minuter.
    3. Repetera, men den här gången gör du bara fyra repetitioner av alla övningarna. Fortsätt minska med en repetition varje gång tills du i sista varvet gör en repetition av alla övningarna.
Övningarna

Thruster

  • Håll hantlarna i axelhöjd med armbågarna högt.
  • Böj på benen och gå ner i en djup knäböj.
  • Räta på benen och sträck ut höfterna samtidigt som du explosivt pressar hantlarna över huvudet.

Ner på knä

Annons
  • Sänk ner hantlarna till axelhöjd igen.
  • Gå ner med ett ben i taget tills du står på knä.
  • Återgå till startpositionen med ett ben i taget. När du gör övningen nästa gång börjar du med det andra benet först.

Burpee

  • Sänk ner armarna så att du har hantlarna längst sidorna.
  • Hoppa så högt du kan.
  • Landa på huk med hantlarna i golvet framför dig.
  • Hoppa bak med fötterna så att du hamnar i en planka med raka armar.

Plankrodd

  • Stanna kvar i plankpositionen efter förra övningen och dra upp ena hanteln mot sidan av bröstet. Försök hålla kroppen så stilla som möjligt.
  • Sätt ner hanteln på samma plats igen och gör likadant med den andra.

Armhävning

  • Med båda händerna på hantlarna böjer du på armbågarna tills bröstet nästan nuddar golvet.
  • Pressa upp dig på raka armar.
Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.