Annons
Annons

Marklyft dig till en friskare ländrygg

Träning 4 Apr

Att träna marklyft med ländryggsbesvär kanske låter som en dum idé – men forskning visar att det faktiskt kan vara bra.

Studien är gjord av Lars Berglund, som inte bara är doktorand utan även före detta svensk mästare i styrkelyft. Totalt deltog 70 patienter som hade en långvarig smärta i ländryggen, varav hälften fick göra traditionell rehabträning medan de andra tränade marklyft. Man undersökte bland annat hur deltagarnas smärta, funktion, uthållighet, muskeltjockhet och andra faktorer påverkades av de båda träningsmetoderna.

Slutsatsen visar att det är en myt att marklyft är en farlig övning med stor skaderisk. Båda träningsmetoderna gav nämligen lika bra resultat. Man får dock ha i åtanke att marklyftsgruppen lyfte under kontrollerade former, med god teknik och passande vikter – det var inga maxvikter med bananrygg som gällde.

Du behöver alltså inte hålla dig borta från den här fantastiska övningen bara för att din rygg inte är helt fri från skavanker. Om du har ett sunt förnuft och en god teknik kan du tvärtom få positiva effekter.

Källa

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.