Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Träning

När blev det så trendigt att träna?

0830_inne
”Jeansförsäljningen i USA sjönk med en procent under förra året, samtidigt som försäljningen av träningskläder ökade med fem procent”

Du ska åka på en weekend till London, New York eller någon annan trendsättande storstad och har fått tips om en bra restaurang, var du kan shoppa billigt – och, för att ha nåt att skryta om när du kommer hem samt säkert också skymta en och annan kändis, måste du naturligtvis också besöka … stans nya innecafé? Nope. En bar mitt i city? Fel. Nattklubben som just haft premiär? Fel igen. På med träningsskorna och bege dig till GYMMET!

Om du vill vara säker på att besöka de coolaste ställena – samtidigt som du har kul – så är ett morgonpiggt spinningpass på en populär gymkedja, eller ta en tidig yogaklass på en central studio hetaste tipset. Om du dessutom hänger vid juicebarer eller är sugen på att surpla smoothies, eller varför inte stannar kvar en stund efter gympasset och skåla i vetegrässhots med alla designerklädda träningsfreaks, så kan vi lova att du gör det som alla som är något gör just nu!

För faktum är att hälsa och träning aldrig har varit mer inne. Att du hellre investerar i nya kompressionstights istället för en supersnygg designerväska, eller tackar nej till fredagens afterwork eftersom du vill hinna träna, gör dig snarare mer trendig än tråkig! Träningen har blivit en central del av vår livsstil, inklusive allt som följer med den i form av nytt mode och coola prylar.

Flashiga träningscenter och boutique gyms (små, specialiserade och ofta mycket centralt belägna gym) har blivit storstädernas nya inneställen, vilket också märks av i kändisvärlden – inte minst på twitter. Det intressanta är såklart vem som gör vad med vem! Alltså, vilka är träningskompisar, vem har anlitat vem som PT, vad har stjärnorna på sig när de tränar och – kanske framförallt – hur ofta och vad tränar de?

Det kan alltså ha tagit så pass lång tid som ett par decennier, men äntligen kan vi se hur träning inte bara erkänns som något som du gör för hälsans skull och för att se bra ut, utan för att det är kul! Inbitna träningsfantaster, instruktörer och yogis har länge vetat om detta, men det är först på senare år som det spridits till den stora massan, och till kändisvärlden.

Men VARFÖR har det plötsligt blivit coolt att träna – och gå omkring träningsklädd? Och framförallt: kommer trenden hålla i sig? ”Att träna för att hålla sig frisk, se bra ut och för att bättre orka med vardagen är ju ingen fluga, utan mer en livsstil, som både gynnar oss och som alltid kommer att vara aktuell”, säger kläddesignern Anjhe Mules, kvinnan bakom superheta märket Lucas Hugh som satsar hårt på träningsmode. ”För bara några år sedan var det många kvinnor som knappt ens ville erkänna att de tränade hårt för att hålla sig i form”, säger Anjhe. ”Idag är det inte bara socialt accepterat, utan anses dessutom viktigt och statusfyllt att avsätta en stor del av sin tid till och lägga ner mycket pengar på träning.”

På modet att träna
Men exakt vad är det som har fått träningstrenden att växa sig så stark på bara några få år – och varför just nu? Både fitnessprofiler och forskare runt om i världen är överens om att det har skett på grund av en rad olika faktorer. ”Till att börja med kan vi se hur bilden av en stark, välformad och hälsosam kropp lyfts fram som ett ideal under de senaste fem åren – bland annat tack vare kändisar som Cameron Diaz, Eva Longoria och Jessica Alba. Detta, i kombination med att det hela tiden öppnas upp nya och coola träningsställen, samt lanserats nya roliga och spännande träningsformer, har definitivt stärkt intresset”, säger Pip Black, som driver studion Frame i London. ”Det har hänt väldigt mycket i modevärlden när det kommer till snygga träningskläder och prylar, och flera stora kedjor har lanserat sina egna fitnesskollektioner med funktionsplagg. Vi ser också hur media drivit, och fortfarande driver, fram den hälsosamma trenden, kändisar ger ut träningsböcker på löpande band och trendsättande magasin tipsar om hur de stora Hollywood-stjärnorna tränar för att hitta drömformen. Även de glammiga modemagasinen har sin avdelning för träning och hälsa, och många stora tidningar lanserar träningsrelaterade kampanjer, event och lopp. Engagemanget har aldrig varit större.”

Utbud och efterfrågan
Pip Black menar att det under de senaste åren har skett en enorm förändring vad gäller synen på varför och vad man ska träna. Den hälsosamma trenden avspeglar sig naturligtvis även på vad som är trendigt att äta och dricka, tillägger hon. För någon som driver en träningsanläggning eller studio idag gäller det att ständigt hålla sig uppdaterad om nya trender för att behålla sina medlemmar. ”Det jag märker av mest är nog kravet på klassernas intensitet som ökat enormt de senaste åren, att de måste bli tuffare. Alla håller sig väldigt uppdaterade via media, så det gäller att våga satsa om man vill hänga med i utvecklingen.” Sen, tillägger Pip, ser hon ju också tydligt hur fler och fler anmälningar strömmar in, och att fler vill träna.

Och egentligen är det ju självklart – när man väl hittat den där träningsformen som man tycker är kul så längtar man ju tillbaka! Endorfinkickarna blir ett beroende, ett sunt sådant! Och i takt med att fler och fler vågar utmana sig själva och söker sig till nya adrenalinkickar så utformas nya klasser och koncept.

Annons

Vi ser också hur nya idéer på området kan leda till helt nya vägar att hålla sig i form, och föra människor tillsammans. Fitnessentreprenören Shara Tochia berättar att när hon för drygt ett år sen skulle lansera sin onlinesajt Fitness Freak – ett bokningssystem som skulle hjälpa träningssugna Londonbor att hitta lediga drop in-platser på gym runt om i staden – så behövde hon ett PR-trick för att väcka allmänhetens intresse. Shara var instruktör på en av Londons största gymkedjor, och kände till att det fanns en liten, hittills ganska okänd dansklass som kallades Rave, där deltagarna under aerobicliknande former gav järnet till 90-talets största danshits. Hon tänkte att detta vore kul att testa på en större massa. I samarbete med tidningen Time Out anordnade hon ett stort Rave-event som pågick i fyra nätter och drog massvis med folk i juni förra året. Tack vare succén anordnades samma grej igen i september, med hela 1 200 deltagare på plats!

Sharas idé fick alltså ett enormt genomslag, och här föddes idén till en helt ny typ av sajt. Tack vare de populära Rave-eventen insåg hon vad folk egentligen efterfrågade: en tjänst som informerade om såväl mindre som större träningsevent och happenings i deras närhet. Onlinetjänsten Sweat Mob växte fram, och den driver hon än idag. ”Jag tror att alla då och då behöver få in lite kickar i sitt inrutade träningsprogram, något som skakar om lite och som påminner om hur kul träning kan och ska vara!” säger hon.

När vi ändå är inne på det här med nya klasser kan vi nämna att Rave inte bara är populärt på natten under stora event, utan även finns som träningsklassen Morning Glory. Testa detta energigivande och tokroliga danspass nästa gång du besöker London!

Även BOOMCycle är en omtyckt träningsklass som förhoppningsvis snart också kan komma till Sverige. Här leder en cool dansinstruktör ett kul pass i spinningsalen! Tiden då träning innebar 45 minuter på löpbandet i t-shirt och joggingbyxor är sedan länge förbi …

En av anledningarna till att lopp, olika typer av fitnessevent och nischade studios har blivit så populära, tror Shara beror på att människor erbjuds en gemenskap, en form av tillhörighet, och detta i en tid då många av oss känner oss både stressade och ensamma.

”Alla vill inte gå på krogen och supa sig fulla för att ha kul. Det går att leva ett spännande och socialt liv och lära känna nya människor (till på köpet likasinnade sådana) på andra sätt, till exempel via gym, träningsresor, gemensamma träningsintressen, löparklubbar och communities online”,  påpekar Shara. ”Sen går man och dricker färskpressad juice ihop efteråt!”

Nja, det kanske är lite lättare sagt än gjort att bara bestämma dejt med någon man just träffat på gymmet, men på en mindre studio eller i en löparklubb finns definitivt chansen!

Att tillhörigheten är viktig ser vi också inom modeindustrin. Förutom att det finns specialdesignade träningskläder för just en specifik träningsform, till exempel crossfit-kläder, så designar många kändisar, till exempel Stella McCartney och Tracy Anderson, sina egna kollektioner som de sätter sitt namn på. Vi verkar befinna oss mitt i något av en moderevolution, där det är lika viktigt att ha rätt märken och snygga plagg på gymmet, som på jobbet eller när man går på fest.

”Industrin för träningskläder har fått sig en massiv makeover”, säger stylisten Charlotte Kewley. ”Dessutom har många etablerade modekedjor, som Top Shop, H&M och Urban Outfitters, lanserat sina egna kollektioner med träningskläder, och på catwalken samsas säsongens haute couture-nyheter med de senaste träningsdesignplaggen från Lucas Hugh, Hey Jo och Charli Cohen (vars plagg kan ses lika ofta i Vogue som på gymmet!). Vi har aldrig haft lyxen att se ett så stort utbud av kollektioner med träningsplagg. Det faktum att du lätt kan ge över tusen kronor för ett par träningstights gör ju också att du inte bara vill visa upp dem på gymmet, utan gärna även bär dem utomhus och på stan.

Stil möter komfort
Funktion och komfort är en viktig del av mode, inte bara när det gäller träningskläder, säger Kewley. ”De flesta gillar idén med att vi kan gå runt i bekväma träningsbyxor, och ändå känna att vi ser okej ut. En av de största trenderna som presenterades nu under vårens modeveckor var New Balance och Sauconys mönstrade respektive neonfärgade träningsskor, samt flera exempel på ’från-gymmet-till-brunchen’-looker, alltså träningskläder som sedan funkar att bära hela dagen.”

Våra träningskläder ska alltså vara funktionella och funka att träna hårt i, men även kunna bäras till vardags. ”Vi ser hur sportmodet invaderat catwalken, och i kombination med det faktum att jeansförsäljningen i hela USA sjönk med en procent under förra året samtidigt som försäljningen av träningskläder ökade med fem procent, återspeglar att fler och fler väver in träningen i sin vardag. Behovet av att bära gymkläder men fortfarande se välklädd ut har växt enormt.”

Har det gått till överdrift?
Medan vi å ena sidan inte kunde vara gladare över att trenden får fler och fler att börja träna och leva hälsosamt, och att alla nya och snygga praktiska träningskläder gör våra liv lite lättare (och bekvämare), så kanske man ska fråga sig: finns det en negativ sida i allt det här? Är risken stor att det blir en hets och en press även på det här området, där man måste ha råd med de snyggaste träningskläderna och bekosta ett medlemskap på det hetaste gymmet? Just träningen har för många varit den tid på dygnet då det inte brukade spela någon roll hur man såg ut, man begav sig dit i t-shirt och mjukisbyxor, med osminkad nuna och håret i en slarvig tofs. Skit samma, man ska ju ändå svettas! Allt det här med designerplagg, dyra hjälpmedel och den glamourösa touchen, är det en utveckling vi vill ha?

Shara är dock inte särskilt orolig. Hon tror inte att det kommer bli ett problem, tack vare att det finns ett så pass stort utbud så alla kan bli nöjda. ”Var och en har ju friheten att göra som de själva vill. Du kan betala tusentals kronor för ett gymmedlemskap och lägga hur många hundralappar du vill på nya träningskläder varje månad, eller bara känna dig nöjd med att köra intervaller i en solkig t-shirt via en gratisapp”, säger hon.

Valet är ditt, vi håller med – huvudsaken är ju att du känner dig motiverad att träna. Alla nya trender – oavsett om det gäller kläder, nya träningsformer, event eller träningsresor – som uppmuntrar människor att leva ett sundare liv, måste ju nånstans ändå ses som positiva!

 

AV: Joanna Ebsworth och Emma Samuelsson

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.