Hälsa & Fitness
Träning

Ny studie: så djupt bör du gå i knäböj

Vill du bli stark och undvika skador? Då är det en bra idé att göra djupa knäböj, enligt en ny studie.

Hur långt ner ska du egentligen gå när du gör knäböj? Det är en fråga som har diskuterats mycket, och det påstås bland annat ofta att det säkraste är att aldrig gå djupare än att låren är parallella med golvet.

I en nypublicerad studie har man försökt komma fram till svaret på frågan. I studien deltog 53 män som var vana vid styrketräning. De delades slumpmässigt in i fyra grupper:

Annons
  • Den ena gruppen gjorde knäböj med fullt djup, vilket innebar att de gick ner ända tills vaderna och baksidan av låren nuddade varandra.
  • Den andra gruppen gick ner tills låren var parallella med golvet.
  • Den tredje gruppen gick ner tills de hade en 90-gradig vinkel i knäna.
  • Den fjärde gruppen fungerade som en kontrollgrupp och gjorde alltså inga knäböj alls.
Resultatet

Under de tio veckor som studien pågick tränade de tre förstnämnda grupperna knäböj två gånger per vecka, och följde alla ett program där volymen ökade lite varje vecka. Det enda som skiljde deras träning var alltså hur djupt de gick.

Resultaten visar att “ass to grass” kanske är en bra uppmaning när det kommer till knäböj. De som böjde så djupt som möjligt fick nämligen inte bara bäst styrkeökningar, utan upplevde också mindre smärta och stelhet under tiden.

Källa

Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.