Annons
Annons

Överläkaren: så tränar du dig smart, kreativ och lycklig

Träning 21 Sep 2016

Running

Visste du att du blir 60 procent mer kreativ efter en promenad? Eller att konditionsträning fungerar lika bra som antidepressiva? Inte vi heller innan vi läste Hjärnstark, därför har vi pratat med Anders Hansen – överläkare i psykiatri och författaren bakom succéboken.

Varför har träning så positiva effekter för hjärnan?
– Det handlar om att fysisk aktivitet har varit viktig för vår överlevnad tidigare. För tusentals år sedan sprang man inte för att klara lopp, utan för att hitta föda eller springa ifrån faror. Då fanns det en poäng med att bli mer fokuserad, eftersom det ökade chansen att springa ifrån faran eller lyckas med jakten. Detsamma gäller för minnet – när du rör på dig ser du nya miljöer, vilket gör att hjärnan växer så att minnet förbättras. Sitter du stilla kommer hjärnan tolka det som att du inte ser något nytt, och då kommer du inte uppleva något ökat minne. Alla känner till att stillasittande ökar risken för att bli överviktig och diabetes, men inte alls lika många känner till hur det påverkar oss tankemässigt, genom att vi mår sämre, får sämre koncentration, blir mindre stresståliga och får en sämre kreativitet.

Kommer vi kunna prestera bättre i skolan eller på jobbet om vi får mer motion?
– Ja, det kunde man till exempel se i en svensk studie där man lät en lågstadieklass ha gymnastik varje dag, istället för två gånger i veckan som de hade i vanliga fall. Dessa elever blev inte bara bättre på gymnastik, utan även i matte och svenska även om de inte hade studerat de ämnena mer. Det som är riktigt intressant är att personerna som hade extragymnastiken i lågstadiet även hade bättre betyg när de gick ut nian.

Det verkar också kunna ha en otrolig effekt på det psykiska välmåendet – tror du vi kommer kunna ersätta antidepressiva mediciner med träning i framtiden?
– Det är en bra fråga, det finns faktiskt amerikanska psykiatrer som vill att konditionsträning ska bli förstahandsbehandlingen vid depression. Träning är lika effektivt som antidepressiva mediciner för att behandla mild och medelsvår depression, och är dessutom mer effektivt för att förhindra att man hamnar i en ny depression. Men antidepressiva är bra och viktigt för många människor, och för personer med svår depression kan det vara svårt att börja träna. Jag vill också säga att ingen bör mixtra själv med detta, så att ingen misstolkar mig och tar bort medicinerna och börjar springa istället. Om du bara slutar med dina antidepressiva kan det gå väldigt illa.

Vilken träningsform har bäst effekt för hjärnan?
– Det är utan tvekan konditionsträning. Man vet inte riktigt varför, men förmodligen hänger det ihop med att man har sprungit i och med jakt eller för att undvika faror. Fortfarande idag tror hjärnan att vi springer för livet när vi tränar kondition. Styrketräning har också positiva effekter, och förmodligen kommer man upptäcka många fler. Även träningsformer som till exempel crossfit, där du tränar både styrka och konditionsträning, fungerar bra eftersom det inte spelar någon större roll om du får upp pulsen genom styrketräningsövningar eller genom att springa.


Träna optimalt för hjärnan

  • Prioritera konditionsträning, även om styrketräning också är viktigt.9789173630788
  • Spring, eller utöva någon typ av konditionsträning, 45 minuter tre gånger per vecka.
  • Hård intervallträning ger bra resultat långsiktigt – men du får inte den omedelbara höjningen av kreativiteten som vid lågintensiv motion.
  • Tänk på att alla rörelser du gör räknas.

Vill du läsa mer om Anders Hansen och om träningens påverkan kan du köpa boken Hjärnstark här. En längre intervju med Anders Hansen hittar du också i nummer 11 av Hälsa & Fitness, så missa inte det.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.