Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://halsafitness.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Annons
Annons
Träning

Styrka, teknik och pannben med Charlotte Kalla

Hon har belönats med Jerringpriset, har en staty rest efter sig och vunnit OS-guld – och nu har hon dessutom släppt en bok. Vi har tagit en pratstund med Charlotte Kalla för att få veta vad det är som gör henne så bra och vilka som är hennes bästa träningstips.

Charlotte Kallas nysläppta bok fungerar ungefär som en guide för dig som åker skidor, eller som vill lära dig att göra det. Hon delar nämligen inte bara med sig av praktiska och enkla tips om allt från hur du behåller motivationen till hur du vallar skidor – du får också ta del av hennes minst sagt inspirerande historia på skidor. Och allt började när hon var sju år. Då frågade nämligen hennes farfar om de skulle delta på en skidträning och Charlotte sa ja. Hon fastnade snabbt och kort därefter blev det en rutin att hon varje tisdag- och torsdagskväll stod redo med skidorna och stavarna utanför farmors och farfars hus.

Vad var det du gillade så mycket?
– Det är jättesvårt att veta exakt vad det var, men jag tror att jag tyckte det var lite kul att göra något utan mamma och pappa. Och så gillade jag att komma ut i naturen.

Men hon fick inte med sina vänner ut i spåret.

– När jag tänker tillbaka var det inte så många kompisar som tyckte om skidåkning. Det var det töntigaste man kunde hålla på med eftersom det är så väldigt jobbigt jämfört med andra idrotter.

Från två till tio pass
Samma år tävlade hon första gången, och i boken beskriver hon sin besvikelse över att hon varken fick åka på tid eller utforska mer än en fotbollsplan. Att hon sedan fick gå fram på prisutdelningen tillsammans med resten av deltagarna upp till åtta år och välja något från prisbordet gjorde dock upplevelsen lite roligare.

När märkte du att du var bra?
– Vi var ganska jämna när jag var ung. När jag vann ungdoms-DM första gången kände jag att jag kunde åka fort men jag var ingen ungdomsstjärna.

Annons

Skidkarriären tog fart på riktigt först när hon blev antagen till skidgymnasiet i Gällivare. Där hade hon träning på schemat och tränade tillsammans med andra skidintresserade ungdomar. Charlotte gick från att åka skidor två kvällar, spela basket två kvällar och antingen tävla eller spela match under helgerna till åtta till tio pass i veckan. Det resulterade bland annat i att hon vann allt som gick att vinna på junior-SM. I och med detta fick hon en plats i juniorlandslaget.

Internationellt genombrott
Charlotte berättar att det internationella genombrottet inte kom på riktigt förrän hon var 21 och vann Tour de Ski, som är en längdåkningstävling som har inspirerats av Tour de France. Deltagarna genomför nio deltävlingar under elva dagar, och slutplaceringen avgörs av totalpoängen under alla grenarna. Att hon skulle vinna var dock inget hon hade räknat med, det fanns inte i Charlottes vildaste fantasi. Men trots att Tour de Ski är en extremt prestigefull tävling är det inte den segern hon är mest stolt över.

– Det var när jag vann VM på tio kilometer här i Falun. Det var en tävling som jag hade sett fram emot en lång tid, berättar Charlotte.

Vad är det som har gjort dig så bra?
– Jag tror att tålamod har tagit mig långt, och viljan att prioritera för att skapa bra förutsättningar för träningen.

Det är tydligt i boken, där hon berättar hon om hur hon som 9-åring älskade Spice Girls. En kväll krockade träningstiden med en dokumentär om just Spice Girls på tv, och tanken att skippa ett träningspass dök upp i hennes huvud. Men hon valde träningen ändå, och som tur var kunde hennes mamma och pappa spela in dokumentären på VHS.

”Jag ångrar aldrig ett träningspass”
Hur har du tränat idag?
– Idag är det faktiskt vila, jag har en vilodag i veckan. Jag tränar som mest mellan maj och november men när tävlingarna drar igång blir det mindre träning, då är det viktigare att återhämta sig. Men en vanlig träningsdag kan vara att jag springer mellan halv nio och halv tolv, då är det i ett lugnt snacktempo under en längre distans. På eftermiddagen stakar jag mellan fyra och sex. Får jag fem timmars träning är jag nöjd.

Tycker du alltid att det är kul att träna?
– Ja, de flesta passen tycker jag är roliga. Det är sällan jag känner att jag måste tvinga mig ut, för jag vet att jag behöver förberedelserna om jag ska åka fort. För mig är det jätteviktigt att förstå syftet med träningen, och jag trivs bra med rutiner.

Vad gör du för att motivera dig vid de få tillfällen då det inte känns så kul?
– Jag brukar försöka korta tidsperspektivet. Jag planerar inte så långt, utan kanske bara fram till lunch. Om jag tar mig ut på löprundan på förmiddagen så får jag se om jag gör eftermiddagspasset för det är alltid första steget som är jobbigast att ta. Men jag vet ju att jag aldrig ångrar ett träningspass. Och så tänker jag på vad som väntar när jag kommer in, hur skönt det är att äta lunch, lägga sig i sängen och slappna av. Det kommer jag uppskatta ännu mer efter ett träningspass.

Varför ville du skriva en bok?
– Jag får många nyfikna frågor, inte bara när jag blir intervjuad utan också från motionärer som har dåligt samvete för att de inte tränar så mycket som de skulle kunna. Många har en idé om att det är mer komplicerat än det behöver vara. Man behöver inte träna 14 pass i veckan.

Hur kommer det sig att du valde namnet Styrka, teknik och pannben?
– Jag ville att man lätt skulle förstå vad man kan får när man har köpt den boken. Det handlar framför allt om skidåkning, men fungerar som en inspirationskälla oavsett vilken träningsform du sysslar med.

Responsen har varit minst sagt positiv.
– Härom dagen fick jag ett sms av en före detta skidåkare som var aktiv på 80-talet, och som jag hade kontakt med som ung. Hon berättade att boken hade inspirerat henne till att börja med styrketräning, vilket gjorde mig jätteglad. Det hade inte varit något hon prioriterade i sin karriär, men man behöver ha styrka för att kroppen ska hålla.

Charlotte Kallas bästa övningar för skidåkare hittar du här:

Hälsa & Fitness 2-2018

 

 

Lämna en kommentar

Annons
Annons
Annons
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga
Yoga Bingo är en ny och underhållande version av att praktisera Yoga