Hälsa & Fitness
Träning

Allt om den viktigaste utrustningen för styrketräning

Har du någonsin undrat vad det är för bälten, remmar och lindor alla går runt med på gymmen? Vi berättar allt om den vanligaste styrkeutrustningen, och berättar vad du bör tänka på när du ska köpa det.

Bälten

Många tror att lyftarbälten används för att behålla en god hållning vid tunga lyft, men det primära syftet är att öka buktrycket. Buktryck skapar du genom att andas in och spänna magmusklerna, och resultatet blir en mer stabil överkropp och avlastad ryggrad.

Forskning har visat att buktrycket kan öka med 25 till 40 procent när du använder bälte, och om du vill lyfta tungt kan det alltså vara bra att använda. Det finns en missuppfattning om att användandet av lyftarbälten leder till en sämre magmuskelaktivering, men i vetenskapliga studier har man snarare sett motsatsen.

1: Ett riktigt stabilt bälte från Wahlanders som passar bra för till exempel styrkelyft och annan tung styrketräning.

2: De fullbreda bältena kommer troligtvis ha störst effekt på buktrycket, men de kan också göra dig mindre rörlig. Det här smalnar av längst fram och passar därför bra om du till exempel ska göra olympiska lyft.

3: Ett bälte som är är gjort i neopren, och som därför är betydligt mjukare än de andra. Det kan vara ett bra val om du ägnar dig åt tävlingsformer som crossfit eller strongman, där ett stelt och brett bälte kan vara i vägen.

Annons

Skor

Att träna styrka i vanliga löparskor är ofta en dålig idé, eftersom de vanligtvis har en lite mjuk sula som kan göra att det känns vingligt. Du bör istället välja skor med en stabil sula, som gör att du står stadigt även vid riktigt tunga lyft.

När du till exempel gör marklyft kan det faktiskt vara bäst att vara barfota, eller bara träna i strumpor. Anledningen är att du vill komma så nära golvet som möjligt för att få en kortare lyftväg.

1: Skor med en lite upphöjd klack, vilket hjälper dig att komma ner i djupa knäböjar och komma in i rätt positioner vid till exempel olympiska lyft.

2: De här skorna är egentligen gjorda för boxning, men den tunna, stabila sulan gör att de också är perfekta för styrketräning. Ett bra alternativ om gymmet du tränar på kräver att man har på sig skor.

Värmare och lindor

Syftet med den här typen av utrustning varierar, men ofta handlar det om att ge stöd och värme åt leder. Sitter de tillräckligt tight kan de också hjälpa dig att pressa och böja tyngre vikter än du hade klarat utan.

1: De här knävärmarna kan bidra till en minskad smärta i knät, men används också ofta av till exempel styrkelyftare som vill knäböja så tungt som möjligt. Sitter de tillräckligt tight kommer de nämligen göra det enklare att ta sig upp från böjpositionen.

2: Många får ont i handlederna när de pressar tunga vikter, och då kan handledslindor hjälpa. De gör nämligen handledorna mer stabila, vilket ofta bidrar till en minskad smärta.

3: Används precis som knävärmare men på armbågarna vid pressövningar. Till skillnad från knävärmare så är det dock inte tillåtet med armbågsvärmare på styrkelyfttävlingar.

Grepp

Känner du att greppet begränsar dig när du till exempel gör marklyft, rodd eller chins? Här är utrustningen som ger dig ett bättre grepp.

1: De här dragremmarna trär du runt stången för att göra det enklare att hålla kvar. Fördelen blir ett betydligt bättre grepp, vilket gör att du kan göra fler repetitioner eller lyfta en tyngre vikt än du hade klarat annars. Nackdelen är att du inte tränar upp greppet i lika stor utsträckning, så om du alltid använder remmar finns det en risk att ditt grepp i slutändan blir svagare.

2: Magnesium, eller talk, är ett vitt pulver som du hittar på de flesta lyftarklubbarna. Pulvret gör att du får ett bättre grepp om stången och de flesta som tävlar i styrkelyft och tyngdlyftning använder det.

3: På en del gym är det förbjudet med magnesium eftersom det kan skräpa ner och lämna märken. Det här är en variant i flytande format, som har samma effekt men som inte syns efteråt.

Tips när du väljer utrustning!

Nu vet du vad den vanligaste utrustningen är till för och hur de används. Är du sugen på att köpa något av det här till gymträningen? Här är våra bästa tips:

  1. Det är få som behöver all utrustning vi har gått igenom ovan – och det blir ärligt talat rätt dyrt att köpa allt. Sätt dig istället ner och fundera på vad du kan ha störst nytta av i din styrketräning.
  2. Mycket av utrustningen kan användas för att lyfta tyngre och bli starkare – men resultatet kan också bli motsatsen. Många använder till exempel handledslindor istället för att kolla upp varför de får ont av att pressa, och på samma sätt är det vanligt att man använder dragremmar istället för att öva upp greppet. Det kan göra att man i slutändan får mer ont eller blir svagare. Därför kan det vara en bra idé att variera träningen och inte använda utrustningen vid varje set.
  3. Ska du tävla i styrkelyft eller tyngdlyftning är inte all utrustning vi har nämnt ovan tillåten. Innan du köper något är det därför viktigt att du läser igenom reglerna så att du inte riskerar att bli diskad.
Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

1 kommentar

  1. Det finns ju knälindor också. Ger de mer stöd än knävärmare? (om man nu kan linda rätt). Jag har provat knävärmare men de var tjocka och klumpiga. Har ont i ett knä.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.