Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Träning

Varför domnar foten när jag springer?

DEVår expert Daniel Evaldsson svarar på dina löparrelaterade frågor.

Min ena fot har börjat domna efter att jag sprungit runt 15 minuter. Är det normalt?

Nej. Det är aldrig normalt att få ont eller känna obehag när du springer – speciellt om det bara gäller den ena foten. Det finns ett antal faktorer som det kan bero på och den vanligaste orsaken är att tryck från skorna irriterar en nerv eller en sena. Det är ganska lätt hänt eftersom de ligger så ytligt och oskyddade i dina fötter. Ibland kan detta bero på att din ena fot är lite större än den andra, vilket gör att skon på den foten sitter lite tightare än den andra, eller har du helt enkelt dragit åt skosnörena lite hårdare på den foten. Kyl ner det ömmande området med lite is inlindat i en handduk och vila ett par dagar för att bli av med det akuta problemet. Kontrollera därefter dina skor så att du verkligen har rätt storlek. Om du har en fot som är lite större behöver du köpa skor som passar bra på den stora foten, och sedan får du justera skorna för den mindre foten genom att dra åt skosnörena lite hårdare.

Annons

Ett tillstånd som du kan drabbas av är Mortons syndrom eller Mortons neurom. Det brukar uppträda som domningar eller stickande smärta i framfoten och orsakas av att nerverna mellan benen som sitter inne i foten i tårnas förlängning blir irriterade  – även detta syndrom orsakas många gånger av för tight knutna skor, men kan också bero på biomekaniska felställningar. Om det gör ont när du pressar ihop tårna med hjälp av handen är det ofta det som är problemet. I så fall bör du uppsöka en läkare eller idrottsklinik som kan hjälpa dig med råd. Ignorera inte problemet och fortsätt springa, då irritationen och inflammationen kan bli kronisk och mycket svår att bli av med.

Om inte orsaken till problemet sitter i fötterna ska du flytta upp fokus en del. Domnande fötter kan också bero på klämda nerver i höften eller ryggen, oftast på grund av strama muskler. Prova att stretcha lite lätt och gör lite rörlighetsövningar innan du börjar springa. Det är också viktigt att vara stark i coremuskulaturen så att du inte överanstränger ryggen när du springer. Om domningarna inte släpper eller du känner dig svag i foten bör du uppsöka en läkare eftersom det kan bero på skador på diskarna i ryggen.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.