Hälsa & Fitness
Träning

Veckans fredagsfys – v. 46

Från och med nu kommer vi varje fredag dela med oss av ett kul och effektivt pass. Veckans fredagsfys tränar hela kroppen på kort tid, men kräver bara en hantel.

Så gör du

  1. Gör fem repetitioner av övningarna nedan utan att sätta ner hanteln mellan.
  2. Repetera direkt med andra handen.
  3. Vila en minut och gör likadant igen, men den här gången gör du fyra repetitioner.
  4. Vila en minut och gör likadant med tre repetitioner, därefter med två och sist en repetition.

Övningarna

Ryck

  • Placera hanteln på golvet framför dig och ta tag i den med ena handen.
  • Sträck ut höfterna och benen och lyft  explosivt upp hanteln på rak arm över huvudet.
  • Sätt kontrollerar ner hanteln på golvet och repetera.

Utfall

Annons
  • Ta ett steg fram med ena foten, fortfarande med hanteln på rak arm.
  • Böj på båda benen tills det bakre knät är precis ovanför golvet.
  • Återgå till startpositionen och repetera med samma ben.

Väderkvarnen

  • Nu kollar du på hanteln samtidigt som du fäller överkroppen åt sidan, hela tiden med stolt hållning.
  • Stanna när du det stretchar i sidan av överkroppen. Räta upp dig med hjälp av magmusklerna och repetera.

Enbensmarklyft

  • Nu låter du armen hänga längs sidan och lyfter ena foten från golvet.
  • Fäll fram i höfterna och sträck bak benet du har i luften.
  • Återgå till startpositionen och repetera.
Sara Dahlström
Chefredaktör på Hälsa & Fitness som lyfter tunga vikter, dallrar med tjocka lår och bekämpar patriarkatet. Japp, allt på en och samma gång.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.